Barnens trädgård inspireras av den enastående Claude Monets målningar

Barnens trädgård inspireras av den enastående Claude Monets målningar

Den 21-22 maj arrangerar gatukontoret för sjuttonde året i rad det populära ”Barnens trädgård” i Pildammsparken. Det är ett arrangemang för Malmös förskolebarn och i år går det under temat Claude Monets ”Näckrosdammen” med blommor i rosa, ljusblå och lila pastellfärger.

-Det känns extra härligt i år med tanke på den sena våren att bjuda in till planteringen av Barnens Trädgård! Vi ser fram emot två härliga dagar i Pildammsparken med 1700 anmälda förskoleelever och hoppas det fina vädret håller i sig, säger Lotta Ström, projektledare på Gatukontoret.

Planteringen sker kl. 08.30-13.30 och alla besökande förskolebarn kommer att få hjälp med att plantera var sin blomma tillsammans med Kommunteknik.

Det anordnas även hinderbana och andra spännande aktiviteter tillsammans med Malmö naturskola, och enskapande workshop tillsammans med Drömmarnas Hus och De små vågornas fotspår - en interaktiv berättarföreställning av och med gruppen Cafez.

När: 21 maj
Tid: 08:30-13:30 och 22 maj 08:30-13:30
Var: I Pildammsparken nära Drottning Silvias Rosenträdgård och Margaretapaviljongen.

Syftet med arrangemanget är att sprida kunskap om blommornas betydelse i stadsmiljön och att ge samtliga förskolebarn en möjlighet att aktivt medverka i förskönandet av Malmös stadsmiljö. I Barnens Trädgård deltar årligen cirka 1500 förskolebarn från 150 förskolor runt om i Malmö. Under två dagar skapar barnen sin egen trädgård i närheten av Drottning Silvias Rosenträdgård och Margaretapaviljongen i Pildammsparken.

För mer information: Lotta Ström, projektledare Gatukontoret, 0709-34 12 20 lotta.strom@malmo.se

Mia Stendahl, kommunikatör Gatukontoret, 0709- 34 21 27 mia.stendahl@malmo.se

www.malmo.se/barnenstradgard