Boplats Syd förmedlar i Lund

Idag är det för första gången möjligt att söka bostad i Lund hos Boplats Syd.

Genom en överenskommelse med Stena Fastigheter om att Boplats Syd förmedlar fastighetsbolagets lediga lägenheter i regionen utökas utbudet. Det har gått att söka Stenas lägenheter i Malmö och Lomma en tid, men det är först nu som Boplats Syd annonserar ut en lägenhet i Lund.

-  På många sätt kan man säga att vi bryter ny mark idag. Samtidigt är det en naturlig utveckling eftersom bostadsmarknaden är regional, säger Krister Hjelm, chef på Boplats Syd.

-  Vi för diskussioner med privata fastighetsägare och kommunala bolag i flera kommuner, eftersom en gemensam bostadsförmedling i regionen underlättar för de sökande. Diskussionerna har resulterat i att vi de senaste 9 månader gått från att förmedla i enbart Malmö till att förmedla i 6 kommuner, avslutar Krister Hjelm.

Boplats Syd ägs av Malmö stad, och är i dag en regional bostadsförmedling som förmedlar bostäder i Malmö, Lomma, Lund, Svedala, Helsingborg och Staffanstorps kommuner. Ett 20-tal fastighetsägare, såväl privata fastighetsägare som kommunala bostadsbolag, är anslutna. Boplats Syd har drygt 31,000 sökande registrerade och det ökar stadigt. Under 2012 förmedlades 3 183 hyreslägenheter.

Stena Fastigheter är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag med 24 000 lägenheter i beståndet, varav ca 6000 i Malmöregionen.

För ytterligare information kontakta:

Krister Hjelm, chef Boplats Syd