Borgarskolan korar Skånemästare i matematik

Vilken skola blir Skånes Bästa Matematikhögstadium 2007? Avgörandet står i matematiktävlingen Pythagoras Quest som anordnas av Malmö Borgarskola och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Pythagoras Quest är en lagtävling i matematik som är öppen för alla högstadieelever i Skåne. Syftet med tävlingen är att popularisera ämnet matematik och inspirera och sti mulera motiverade elever. – Vi vill uppmuntra och ta tillvara på talanger inom ett område som inte alltid får så mycket uppmärksamhet, säger Johan Lindell, lärare och tävlingsansvarig på Malmö Borgarskola. Tävlingen består av två delar – en kvalificeringstävling som hålls på skolorna i slutet av januari och en final på Malmö Borgarskola den 14 april. Varje lag har tre deltagare och de 20 bästa lagen gör upp om titeln Skånes Bästa Matematikgymnasium 2007. För arrangemanget svarar Selda A bdullah, Nilofar Javadinejad, Mathilda Jönsson, Alexander Ljunggren, Mattias Olsson och Josefin Ravn-Holm i klass HP2B på Borgarskolan. De sköter administrationen kring tävlingen och agerar funktionärer under finaldagen. Tävlingsuppgifterna görs av matematikföreningen på skolan. Tävlingens hemsida har gjorts av Jonathan Åkerlund i klass NV2C. Läs mer på www.pythagorasquest.se För ytterligare information kontakta: Nicola Sarac, rektor på Malmö Borgarskola, 040-34 67 08, nicola.sarac@malm o.se Johan Lindell, lärare och tävlingsansvarig, 040-34 68 55, johan.lindell@pub.malmo.se Therése Persson, kontaktperson på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, 040-690 24 00, therese.persson@handelskammaren.com Malmö den 23 november 2006 Pia Oredsson Informationschef