Brigitte Bardot-utställning till Malmö

Ingress: Nu kommer Olof Nordins uppmärksammade utställning om Brigitte Bardot till Malmö. Han visar delar av sin stora samling av filmaffischer med Bardot på Kulturfrontens Showroom. Text: Utställningen består av originalaffischer från de flesta av Brigitte Bardots sammanlagt 48 filmer från början av 1950-talet till början av 1970-talet och de är från flera olika länder. Det bli r andra gången som affischerna visas i Skåne; första gången var i mellanskånska Häglinge i september. Vernissage den 8 november mellan kl. 12.00 och 16.00. Bandet Eddiebuddy, som spelar musik från 50- och 60-talet, står för underhållningen. När: 8-22 november, Var: Kulturfrontens Showroom, St. Nygatan 53, Malmö. Pressvisning onsdagen den 5 november kl 14.00, vi bjuder på kaffe och kaka. För mer information, kontakta Annika Pegelow, handledare på Kulturfronten, 040 – 34 40 27. OLOF NORDIN om BRIGITTE BARDOT Och Gud skapade kvinnan. Nog var Vår Herre på ett ovanligt gott humör den 28 september 1934. Då föddes ett flickebarn hemma i sjurumslägenheten i centrala Paris, lagom till lunchen som alltid var prick klockan ett hos Louis och Anne-Marie Bardot. Flickan fick namnet Brigitte, efter sin mammas älsklingsdocka. 22 år senare skulle hon bli BB, världens mest berömda initialer, med en hel värld. Då slog hon igenom som sexsymbol i Roger Vadims film ”Och Gud skapade kvinnan”. Brigitte Bardot var under 1950- och 60-talen världens kanske mest kända kvinna. Hon var dyrkad av män över hela världen. Hon blev i sluten av 1950-talet symbol för den sexuella revolutionen. Hon symboliserade ungdomens aptit på sex. Men framförallt stod BB för kvinnans frigörelse. Visst kunde hon, i sina filmer, vara bytet men betydligt oftare var hon jägaren. Unga kvinnor i hela världen klädde sig som Brigitte, tog efter hennes frisyrer och försökte efterapa hennes trutande mun och lite surmulna uppsyn. BB påverkade nästan alla unga aktriser som kom fram efter genombrottet med ”Och Gud skapade kvinnan”, 1956. Alla försökte se ut som BB, som hade de klassiska måtten 89-49-89. Men de var alla bleka kopior av världens vackraste kvinna. Ingen hade hennes skönhet. Ingen hade hennes sätt att röra sig. Ingen hade hennes enorma utstrålning. BB växte upp i ett högborgerligt hem. Fadern var kemingenjör och affärsman. Modern ägde en modebutik. Brigitte var modell på moderns s må lokala modevisningar. Där blev hon upptäckt av grundaren av modetidskriften Elle och hamnade på tidningens omslag, den 2 maj 1959, ännu inte fyllda 15 år. Regissören Marc Allegret såg bilden på BB och bedårades av den vackra, oskuldsfulla tösen och såg i henne en blivande filmstjärna. Allegret skickade sin assistent, Roger Vadim, för att få henne att provfilma. Resten är filmhistoria. Brigitte Bardot gjorde sammanlagt 48 filmer mellan åren 1952-73. Hon var dock bara nöjd med en handfull av dem, däribland Henri-Georges Clouzots ”Sanningen” och Jean-Luc Godards ”Föraktet”. Brigitte Bardot och general Charles de Gaulle utgjorde det fundament som Frankrike vilade på efter andra världskriget. BB var guld värd för Frankrike. Många av hennes filmer blev stora succéer i alla världsdelar. Ingen fransk kvinna har varken förr eller senare dragit in så mycket exportpengar som BB. Numera lägger hon själv alla sina rikedomar på att verka mot djurplågeri och för djurens rättigheter i samhäll et. Olof Nordin