Dags för finalspel i turneringen Fotboll mot rasism

Fotboll mot rasism är en årligt återkommande stor fotbollsturnering för lag runt om i hela Skåne. I år spelar flickor och pojkar födda år 2000 om vinsten. Turneringen är slutpunkten på ett intensivt arbete som både rör fotbollsspelande och arbete mot rasism.

Fotboll mot rasism är inte bara en sportslig höjdpunkt utan även en stor händelse för Malmö stads och våra samarbetspartners arbete mot rasism och diskriminering.

På plats under finaldagen, söndagen den 19 augusti kl 11.00 på Swedbank Stadion finns förutom kommunalrådet Hanna Gedin (V) med ansvar för jämställdhet och fritid även Björn Ranelid samt spelare ur Malmö FF:s A-trupp. Även gruppen In Case finns på plats för att framföra Fotboll mot rasisms officiella låt "Ditt val". Nytt för i år är att dagen arrangeras som en stor familjedag med mängder av utställare, aktiviteter och tävlingar.

– Jag blir glad när jag ser att så många föreningar och ideellt engagerade ledare enträget fortsätter sitt engagemang för ungdomar och mot rasism och diskriminering. Det är genom att arbeta många tillsammans som vi kan ge rasismen rött kort. Det gemensamma manifestet som ramar in de värderingar som föreningarna arbetar efter är flera steg i rätt riktning, säger Hanna Gedin (V), fritidskommunalråd.

– Fotboll mot rasism är inte bara en turnering fylld av spännande matcher och en entusiastisk publik utan också ett tillfälle att fundera kring samhället och vad vi kan göra för att motverka rasism och diskriminering. Idrotten har en förenande kraft och kan många gånger bygga bort de fördomar och barriärer som finns mellan människor, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunalråd med ansvar för skola, trygghet och välfärd.

För mer information kontakta:

Hanna Gedin: 0768-68 61 24

Katrin Stjernfeldt Jammeh: 0735-79 97 01

Gustavo Nazar, presskontakt: 0703-76 14 98

Program:

11.00 Grindarna öppnas

11.30 Gruppen ”In Case ft. Dooferz” spelar den officiella finallåten Ditt Val på Supportertorget

12.00 Semifinaler F12

BK Höllviken - Staffanstorps GIF

GIF Nike - LdB FC Malmö

12.45 Invigning av konst- och fotoutställning i samarbete med Malmö Moderna museum.

13.00 Semifinaler P12

Husie IF - IF Lödde

FC Trelleborg - Tomelilla IF

14.00 Autografskrivning med spelare från Malmö FF:s A-trupp

14.45 Tal av Björn Ranelid inför finalspelet.

15.00 Finalmatcher

15.45 Prisutdelning