Dags för Nobelpriset i litteratur – välkommen till Stadsbiblioteket för att bevaka vem det blir!

Pressmeddelande  •  2012-10-10 10:03 CEST

Haruki Murakami? Peter Nadas? Mo Yan? Cees Nooteboom?  William Trevor? Alice Munro? Eller…

Torsdagen den 11 oktober strax före kl 13.00 samlas vi på den skönlitterära avdelningen på plan 2 i Ljusets kalender för att invänta det spännande till­känna­givandet från Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund om vilken författare som får Nobelpriset i litteratur 2012.

Vem blir den 111:e pristagaren? Den japanske författaren Haruki Murakami och den ungerske författaren Peter Nadas är de två förhandsfavoriterna i år enligt spelföretaget Ladbrokes. Andra kandidater är den irländske författaren och dramatikern William Trevor, den japanske författ­aren Haruki Murakami, kanadensiska Alice Munro. Högt upp på listan ligger också Bob Dylan.

Konkurrenten Unibet har den kinesiske författaren Guan Mouye, som skriver under pseudonymen Mo Yan (”Tala inte!” på kinesiska) som favorit. Andra oddsfavoriter enligt Unibet är Haruki Murakami, nederländaren Cees Nooteboom och italienskan Dacia Maraini.

Kontakt: Åsa Sandström, tel 0768-56 92 92

Eva Jönsson