Daniel Gilbert, Dalaplan och Knifven i Folkets Park

På lördag testar Folkets Park ett nytt grepp. Tre konserter som egentligen passar bättre sent på kvällen ges nu redan från kl. 15 på Stora scenen. Spelningarna paketeras som Matinépunk i Folkets Park och förhoppningen är att eftermiddagen lägger grunden för en helkväll i Folkets Park. Sol, häng och tre bra konserter. Det blir knappast bättre.

– Vi vill på detta sätt erbjuda Parkens besökare något extra och en upplevelse som förhoppningsvis avslutas på någon av Parkens populära uteställen, säger Mårthen Gunnarsson, parkchef och fortsätter:

–  Och alla ungdomar som ännu inte har möjligheten att gå på Parkens klubbar får möjligheten att se konserter som det inte annars kunnat göra. Det blir en perfekt start på sommarlovet.

När eftermiddagen går till kväll finns det alla möjligheter att göra kvällen till en helkväll. På Far i Hatten anordnas efterfest till ”Matinépunk”, på Cuba Café är det salsa för hela slanten och på Moriska paviljongen är det bl a ”Trädgårdsfesten #3”.

– Själv kommer jag avsluta min kväll på Debaser. Där spelar ”Tandem sky” och de är jag mycket nyfiken på. Debaser brukar alltid bjuda på högklassiga konserter, säger Mårthen Gunnarsson.

Artister under ”Punkmatiné i Folkets Park”:

Daniel Gilbert

Daniel Gilbert är en av landets mest folkkära artister utan att många vet hans namn. Han har en bakgrund i Broder Daniel och vid sidan av Håkan Hellström som gjorde låten ”Hurricane Gilbert” om sin vän och bandkollega. Daniel är även en av musikerna i Augustifamiljen som är husband i ”På Spåret” på SVT. Daniel Gilbert lämnade positionen som Håkan Hellströms högra hand för att på heltid arbeta med att färdigställa sitt andra album som släpptes i april på Gaphals.

Dalaplan

Dalaplan släppte den 15 Maj sin fjärde singel från sitt debutalbumet som släpps i september 2013. Singeln "Redan Död"s titelspår innehållande Dalaplan-typiska riff fyllda av lekfullhet, allsångsvänliga refränger och karismatisk skånska som knyter ihop säcken och för tankarna mot skånska band som Wilmer X och Kal P Dal eller nutida Bäddat för Trubbel eller Vånna Inget. Bandet har under senaste åren etablerat sig som ett av Skånes mest energiska liveakter.

Knifven

Knifven är de tre östgötarna Joakim Andersson (bas & sång), Anders Carlborg (gitarr & sång) och Adrian Hörnquist (trummor). Trion drog igång sin verksamhet i Stockholm hösten 2010. Med en bakgrund i olika pop, metal- och hardcoreband från Linköping förenar man punk- och rockskrammel med snygga harmonier och texter på svenska. Knifven har släppt tre singlar på Gaphals som präglas av uppskruvat tempo, engagerat gitarrmangel och en vilja att krama energi ur varje liten beståndsdel av musiken. Singlarna är i en serie om fyra som ska resultera i ett album.

Bilder:

Daniel Gilbert (av Pieter Verdoes):

Dalaplan:

Knifven (av Andreas Nilsson):

Kontakt:

Mårthen Gunnarsson, Parkchef Folkets Park, 0709-341215