Dansbanan bjuder på ett gediget och garanterat dansant program under årets Malmöfestival

Under festivalveckan 15-22 augusti kommer det som vanligt att finnas ett stort utbud för den som vill slita på dansskorna. Digitband från Svedala spelar traditionell dansmusik med inslag av 60-, 70- och 80-talsmusik. Kandis har idag nått en position som Danmarks mest efterfrågade och populäraste dansorkester. Deras senaste skiva ”Kandis 9” vann nyligen utmärkelsen för bästa dansktoppsskiva på Danish Music Award. Lindaus tillhör idag ett av de mer etablerade dansbanden och frontfiguren Jessica Svensson får idel lovord från såväl recensenter som publik och arrangörer. Flamingokvintetten firade 40-årsjubileum år 2000 och under dessa år har de legat på svensktoppen ett otal gånger. Många av bitarna är numera klassiker. Chinox är ett band från Skåne som spelar dansmusik för såväl gammal som ung. De har ofta spelningar i både Sverige, Norge och Danmark. Thor Freddys har hängt med i många, många år. Så vet de också hur bra dansmusik ska låta! Thorleifs från de småländska skogarna vann förra året Guldklaven i den mest prestigefyllda kategorin Årets dansband. (Guldklaven är ett svenskt dansbandspris instiftat av tidningen Får jag lov, Sveriges Radio P4 och Svenska dansbandsveckan i Malung.) Lasse Stefanz står bakom Svensktoppens mest älskade låt genom tiderna, ”De sista ljuva åren”. En veteran inom dansmusiken som bara fortsätter att skörda popularitet, mycket tack vare en egen stil. Carina Jarneeks deltog förra året i Melodifestivalen i Falun. För andra året i rad är Carina nominerad till Årets sångerska på Gulklavengalan i Malung. Wahlströms, balladkungarna från Vadstena, är det hetaste dansbandet just nu. Deras nya skiva ”Allt jag vill ha” har fått mycket bra kritik. Perikles avslutar Malmöfestivalens program på Dansbanan för tredje året i rad. Deras två tidigare avslutningsspelningar har gjort stor succé. Det är inte för inte som de har rykte om sig att vara ett lysande liveband! Frågor? Ring bokningsansvarige Niklas Johansson, Malmö stad, tel 040-34 12 64, 0709-34 12 64