Delårsrapport januari – augusti 2014

Delårsrapporten för januari - augusti visar ett prognostiserat positivt resultat på 1 mkr för helåret 2014. Det är en förbättring med 80 miljoner jämfört med det budgeterade resultatet.

Den positiva avvikelsen beror på ett överskott inom ”finansiering” på 229 mkr. De kommunala verksamheternas prognoser visar på underskott på sammanlagt 149 mkr. Det är framförallt ökade kostnader för försörjningsstöd, hemlöshet, samt vård och omsorg som ligger bakom dessa underskott.

Det prognostiserade resultatet visar att kommunen riskerar att inte uppfylla kravet på ekonomisk balans om inga åtgärder vidtas. Detta beror på att årets budgeterade resultat förutsatte att 70 Mkr kunde disponeras ur den så kallade resultatutjämningsreserven. Men en allt starkare skatteunderlagstillväxt gör att det inte är möjligt att disponera medel ur denna reserv.

– Vi ser att det är tufft ekonomiskt ute i stadsområdenas verksamheter. Jag vet att stadsområdesnämnderna redan arbetar hårt för att komma tillrätta med dessa problem och följer utvecklingen noga. Att vi i kommunen som helhet riskerar att inte komma i balans på grund av att skatteintäkterna faktiskt ökar, är något som egentligen är positivt och kommer att stärka kommunen framöver, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, (S) kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

– Vi kommer göra vad vi kan från kommunens sida för att uppfylla kravet på ekonomisk balans. Men jag hoppas också att vi snart har en socialdemokratiskt ledd regering som inte bara ser problemen med att det byggs för lite och att allt fler arbetslösa måste söka försörjningsstöd, utan också tar ansvar och satsar ordentligt på att få igång byggandet och framför allt på att motverka arbetslösheten, avslutar Katrin Stjernfeldt Jammeh, (S) kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735- 79 97 01

Patrik Kronholm, politisk sekreterare, 0709- 13 08 69