En väg in ska göra det enklare för Malmöborna att kontakta kommunen

En väg in ska göra det enklare för Malmöborna att kontakta kommunen

Nu utreds möjligheten att inrätta ett kontaktcenter för att förbättra tillgängligheten, servicen samt kvalitén och göra det enklare för Malmöbor att komma i kontakt med kommunens olika verksamheter. Istället för att riskera att slussas runt ska det finnas en väg in.

Kontaktcentret ska vara Malmöbornas naturliga väg in med generösa öppettider, och vara möjligt att nå via flera olika kanaler, så som webb, telefon, e-post, e-tjänster samt besök. På kontaktcentret ska Malmöborna kunna få information, vägledning, rådgivning och service.

Utredningen ska även undersöka möjligheten för Malmö stad att samarbeta med andra skånska kommuner samt hur ett fördjupat samarbete med motsvarande tjänst i Köpenhamn skulle kunna organiseras.

Utredningen kommer att presenteras för kommunstyrelsen under våren nästa år.

– Vi har studerat flera andra kommuner som redan infört kontaktcenter och erfarenheterna är genomgående väldigt goda. Tillgängligheten och servicen ökar markant samtidigt som man tjänar in onödigt runtslussningsarbete när kommuninvånarna snabbare får den hjälp de söker. Målet är att de flesta ska få sitt ärende löst redan vid första kontakten, säger Nils Karlsson (MP), kommunstyrelseledamot och ordförande i demokratiberedningen.

– En viktig del av kontaktcentret är att man också bygger upp utbudet av äkta e-tjänster, vilka utöver att de effektiviserar verksamheten har fördelen att de är tillgängliga för invånarna oavsett vilken tid på dygnet det passar dem, säger han.

– Det finns flera skäl till att utreda möjligheterna att inrätta ett kontaktcenter, inte minst vad gäller tillgänglighet och att göra det lätt för alla Malmöbor att ta kontakt med kommunen. Ingen ska behöva avstå från något på grund av dålig information eller svårigheter att hitta rätt, säger Carina Svensson (S), kommunstyrelseledamot.

– Det ska vara enkelt för medborgarna att komma i kontakt med ansvariga i Malmö stad, det är viktigt i en demokratisk organisation, säger Anders Skans (V), gruppledare i kommunfullmäktige.

Nils Karlsson, 0703-37 47 06

Carina Svensson, 0709-34 25 14