Eurovision fortsätter att lyfta Malmö i internationell press

Eurovision fortsätter att lyfta Malmö i internationell press

På lördag får ett gäng artister en chans till att kvala in till årets Melodifestival när Andra Chansen går av stapeln i Lidköping. Samtidigt har man på Malmö Turism fått en chans till att titta på de fina press-siffrorna från förra årets Eurovision Song Contest, eftersom statistiken har kommit in från samarbetspartnern VisitSweden. Nu ligger fokus på den långsiktiga synligheten för förra årets värdstad.

Världens ögon vilade på Malmö under en festlig och hektisk vecka i maj 2013. Nu har Malmö Turism fått press-statistiken för 2013 från VisitSwedens utlandskontor, och Eurovision Song Contest har inte helt oväntat gett siffrorna ett jättelikt lyft.

Skånes samlade synlighet i VisitSwedens tyska pressövervakning ökade hela 46 % i 2013 jämfört med året innan. Och går man närmare in och analyserar pressresultaten för Malmö på samma marknad ser man att 2/3 av Malmös synlighet har ett samband med Eurovision Song Contest. Många av de finaste pressresultaten kommer från så kallade pre-trips, dvs. journalistbesök inför ett evenemang som resulterar i ett större reportage om värdstaden.

”Vi gjorde i samarbete med VisitSweden 10 så kallade pre-trips till Malmö inför Eurovision Song Contest”, berättar Eva Eilstrup, som är Pressansvarig på Malmö Turism. ”Intresset var framför allt stort från Tyskland, men vi hade även journalister på besök från Danmark, Storbritannien, Finland, Österrike, Spanien och Australien. Journalisterna var här för att skapa sig en bild av staden som stack lite djupare, och det är den här typen av reportage som bygger kunskap om Malmö och inspirerar folk att åka hit. Effekten blir djupare och mer långsiktig än från de artiklar som mest handlar om själva evenemanget. ”

Som ett exempel kan nämnas att ett pre-trip reportage i den stora tyska veckotidningen Die Zeit, som har en upplaga på 618 000 ex, på egen hand genererade ett pressvärde på nästan 1,8 miljoner SEK. Reportaget handlade om Malmös ungdomskultur och Malmö som musikstad – alltså inte bara om Eurovision Song Contest.

”Målet är att skapa inspiration som varar”, säger Turistdirektör Johan Hermansson, ”och att översätta synligheten till ett ökat intresse för att resa till Malmö, som gynnar vår lokala turismnäring”. Han berättar att många tidigare värdstäder för Eurovision upplever en våg av medieintresse även året efter evenemanget, när redaktionerna har fått upp ögonen för staden och planerar nya resor. ”Detta varaktiga intresse upplever vi även i Malmö”, berättar Johan Hermansson, och tillägger ”och det skadar ju inte att årets värdstad är våra grannar!”

Malmö Turism arbetar i tätt samarbete med VisitSwedens utlandskontor löpande med pressresor och pressutskick som ska öka intresset för Malmö som besöksdestination.

För ytterligare fakta om siffrorna för 2013, och information om Malmö Turisms arbete med internationell press, kontakta vänligen:

Eva Eilstrup, Malmö Turism
eva.eilstrup@malmo.se