Evenemang om globala frågor anordnas i Malmö

Malmö 2011 06 27

Malmö stad står värd för evenemanget Globala kommunen i november i år, ett samverkansprojekt mellan bland annat Malmö stad, Sida, Internationella programkontoret/Den globala skolan och Utrikesdepartementet.

Syftet med det fem dagar långa evenemanget är att få fler aktörer att engagera sig i globala frågor, vidareutveckla konceptet och inte minst uppmärksamma globala frågor ur ett lokalt perspektiv. Evenemanget ligger helt i linje med Malmös redan i dag mycket breda internationella engagemang, inte minst inom hållbar utveckling.

Sida är den stora finansiären medan Malmö stad främst genomför vissa egna aktiviteter under dagarna. Det rör sig om bland annat stadsturer, föreläsningar och även stöd till olika föreningsaktiviteter. Evenemanget äger rum under fyra dagar i november i år, med en avslutande dag i april nästa år.

– Gränserna mellan vad som är globalt och lokalt förändras mer och mer och i en allt högre takt. Det är därför viktigt att fler aktörer engagerar sig i globala frågor även på lokal nivå i kommunerna. Malmö är i dag en stad vars invånare i princip kommer från hela världen och därför passar ett sådant här arrangemang mycket bra just här, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Det här är en unik satsning mellan Malmö stad och Sida med stort fokus på lärande för hållbar utveckling. Vi ser framemot ett långsiktigt samarbete med Sida om globala utvecklingsfrågor på kommunal nivå, säger Lari Pitkä-Kangas (MP), stadsekologikommunalråd.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Lari Pitkä-Kangas, 0734-26 44 81