Experimenterande och innovativa satsningar med Områdesprogrammen

Experimenterande och innovativa satsningar med Områdesprogrammen

2010 påbörjades Områdesprogram för ett socialt hållbart Malmö med syfte att förbättra levnadsvillkoren, öka tryggheten och skapa fler jobb i Herrgården, Holma/Kroksbäck, Södra Sofielund/Seved, Lindängen samt Segevång.

I december i år avslutas satsningen, och på onsdagen presenterades en slutrapport för kommunstyrelsen.

Insatserna i områdena har gjorts gemensamt av lokala föreningar och företag, fastighetsägare och boende i området, och har präglats av experimenterande och innovativa förslag och satsningar. Ett exempel är Herrgården där 50 aktörer, bland annat Rädda Barnen, Individuell Människohjälp, Stadsområde Öster och Malmö stad gemensamt arbetar med satsningen Kraftsamling Herrgården. I Lindängen har avtal mellan fastighetsägare och Malmö stad resulterat i nya arbetstillfällen och bostäder. Där har också mobbing och klotter minskat, samtidigt som skolbetygen på Lindängeskolan ökat mest i hela staden.

I Segevång har en satsning på att göra fler föräldrar självförsörjande resulterat i att 51 av 131 barnfamiljer har egen inkomst, vilket motsvarar 40 procent. Satsningen har också resulterat i nya metoder för att utreda bakomliggande orsaker till arbetslöshet samt nya förhållningssätt. I södra Sofielund/Seved har ett samarbete mellan kommunen och civilsamhället bidragit till fler aktiviteter i området, och en satsning på jämställdhet har inneburit att lika många flickor som pojkar deltar i dem. I Holma/Kroksbäck har initiativet El Sistema resulterat i att kulturskolan har blivit tillgänglig för fler, och till att kontakten mellan barnens skolor och föräldrar har förbättrats.

I den tvåårsavstämning som gjordes 2012 konstaterades det att Områdesprogrammen bidragit till en bättre boendemiljö och en ökad trygghet i områdena. Även förutsättningarna för att skapa social hållbarhet har förbättrats.

Områdesprogrammet har varit med och påverkat utvecklingen av nya metoder och arbetssätt där samverkan mellan olika aktörer är en av de mest framgångsrika. Innovativa arbetssätt har bidragit till ett experimenterande förhållningssätt där befintlig kunskap använts på ett nytt sätt. Ett exempel på det är skollokaler som öppnats upp för aktiviteter och möten efter skoltid istället för att stå tomma. Det är inte bara innovativt utan också resurs- och kostnadseffektivt, och bidrar till social hållbarhet i områdena.

– Områdesprogrammet har bidragit till nya idéer och lösningar på hur vi tar oss an stadens utmaningar och göra Malmö socialt hållbart. Kärnan har hela tiden varit att arbeta tillsammans med de som bor i området, inte bara för dem, liksom samarbetet mellan kommunen, näringslivet och civilsamhället, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Kommunen, föreningar och fastighetsägare har arbetat tillsammans inom områdesprogrammen på ett framgångsrikt sätt. Det har gett erfarenheter som kommer att vara värdefulla även framöver, säger Karolina Skog (MP), stadsbyggnadskommunalråd.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Karolina Skog, 0734-26 44 64