Färgstark vår på Internationell författarscen Malmö

Stadsbibliotekets internationella författarscen har gjort stor succé och gästande författare som Nadeem Aslam,  Jón Kalman Stefánsson och Nawal El Saadawi har sedan start fyllt vår vackra Ljusets kalender. I vår slår vi upp dörrarna för 4 spännande författare, alla med en intressant historia att berätta.

Vi är stolta över att våren 2011 kunna presentera:
Sverige: Arkan Asaad i samtal med Rakel Chukri
Torsdagen 17 februari kl. 19.00 i Ljusets kalender, Stadsbiblioteket.
Arkan Asaad debuterar med uppmärksammade romanen Stjärnlösa nätter, en bok som tar upp hederskultur ur en ung mans synvinkel. Arkan har själv erfarenhet av att ha blivit bortgift med en kusin och berättar om kampen för att själv få välja sin väg i livet.

Före programmet, ca kl 18.30, bjuder Team Toigye Panthers på uppvisning av Taekwondo, en sport Arkan Asaad är flerfaldig mästare i.

I samarbete med Norstedts.

Kanada/Vietnam: Kim Thúy i samtal med Torun Börtz
Torsdagen 31 mars kl 19.00 Ljusets kalender, Stadsbiblioteket.
Kim Thúy beskriver i den rosade och självbiografiska romanen   familjens väg från barndomens krig i Sydvietnam till livet i exil i Kanada. Ru betyder bäck på franska, men också "vaggvisa" på vietnamesiska och med både humor och allvar samt en blick för vardagens detaljer får vi uppleva världar vi inte trodde fanns. Samtalet är på engelska

Den Malmöbaserade kanadensiska / svenska countryartisten Evan Westerlund öppnar upp programmet med ett akustiskt uppträdande, från kl. 18.30.

I samarbete med Sekwa förlag.

Island: Sjón i samtal med Johanna Koljonen
Torsdagen 5 maj kl. 19.00 i Ljusets kalender, Stadsbiblioteket
Sjón är en hyllad poet och romanförfattare som skrivit texter till Sugarcubes och blivit Oscarsnominerad för librettot till Lars von Triers film Dancer in the Dark. Nu kommer nya romanen Skymningsinferno som utspelar sig 1615 och gestaltar rörelsen från den gamla magiska världen till reformationens nya värld, där förbindelsen mellan folkets och kyrkans religion är bruten, där människan är alltings mått men kärleken till nästan är satt på undantag.

Samtalet är på engelska

I samarbete med Alfabeta förlag.

Israel: Amos Oz i samtal med Yukiko Duke
Söndagen 29 maj kl. 19.00 i Ljusets Kalender
Amos Oz är ständigt aktuell när det talas Nobelpris och nya romanen Lantliga scener är en utsökt drömsk och sorgsen läsning som ändå aldrig blir uppgiven. Boken utspelar sig i Tel Ilan, en idyllisk men bedagad israelisk by och Oz väver här samman flera berättelser till en roman.

Biblioteket håller denna söndag öppet enbart för detta program och öppnar dörrarna 18.00.

Samtalet är på engelska och sker i samarbete med Wahlström & Widstrand.

Varmt välkommen till en färgstark vår av Internationell författarscen på Stadsbiblioteket!

Projektgruppen genom
Linda Willander