Färre hushåll men fler barn i hemlöshet

Färre hushåll men fler barn i hemlöshet

22 hushåll färre var hemlösa i Malmö i år jämfört med förra året. Samtidigt steg andelen barnfamiljer. Det visar Malmö stads hemlöshetskartläggning, gjord i början av oktober i år. Ny organisation och ett batteri av åtgärder ska förstärka kommunens arbete.

1 488 hushåll var hemlösa i Malmö vid den årliga kartläggningen av hemlöshet i Malmö. Det är en minskning från 1 510 hushåll år 2016. Det sker samtidigt som Malmös befolkning totalt sett beräknas öka med 6 200 personer mellan 2016 och 2017.

På individnivå var 1 752 vuxna (1 740 år 2016) och 1 070 barn (887) hemlösa. Som siffrorna antyder är utvecklingen att andelen barnfamiljer bland hemlösa högre i år jämfört med tidigare.

Det redan etablerade mönstret med att merparten av hemlösa Malmöbor inte har några andra problem än att de saknar bostad förstärks. 1 029 av de vuxna hemlösa är i den situationen, jämfört med 967 förra året.

Den sociala hemlösheten, personer med psykisk ohälsa och/eller missbruk, har legat på samma antal de senaste tio åren och är i år 542 vuxna. Däremot har antalet strukturellt hemlösa, som saknar annan problematik, ökat främst de senaste fyra åren och är i år 1 210 vuxna.

Under samma period har även andelen hemlösa som är födda i andra länder i Sverige ökat markant, från 54 procent år 2013 till 74 procent i år. Av de 1 303 hemlösa vuxna som var födda i andra länder har nästan hälften varit i Sverige kortare tid än tre år.

Det byggs bostäder i Malmö på historiskt hög nivå. Förra året började 3 100 bostäder byggas och i år är prognosen att det blir 4 000 bostäder. Det är välkommet i en kraftigt växande stad, men för att nå den grupp som växer fortast i hemlöshetsstatistiken - människor som inte av egen kraft kan efterfråga en bostad på den reguljära marknaden - behövs även andra insatser än enbart fler bostäder.

Även mer akuta lösningar behövs. Den 1 maj i år genomförde Malmö stad en organisationsförändring, som bland annat innebär att kommunens socialtjänst samlas i en gemensam förvaltning och att kommunens fastighetskontor ansvarar för att ta fram lösningar efter bedömningar från den nya arbetsmarknads- och socialnämndens behov.

Under 2018 inrättas en ny bostadsrådgivning, två moduler med vardera 50 lägenheter speciellt för barnfamiljer byggs, socialtjänsten inrättar en ny bokningscentral, fler anställs i socialtjänsten som ska arbeta uppsökande för att förebygga risken att vräkas, i nära samarbete med hyresvärdar och hyres- och budgetrådgivningen och antal lägenheter till Bostad först-modellen utökas från 20 till 60 lägenheter. De närmaste åren avsätter också kommunala bostadsbolaget MKB 200 lägenheter om året till socialtjänsten. Det privata bostadsbolaget Trianon avsätter 100 lägenheter.

– Vi ser ett viktigt trendbrott med att antalet hushåll nu sjunker. Det är samtidigt mycket bekymmersamt att så många barnfamiljer flyttar till Malmö utan att de får någon bostad. Samtidigt som vi möter detta med egna åtgärder så är det en upprörande effekt av att många kommuner så länge inte velat ta ansvar, säger Sedat Arif (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Fastighetskontoret är igång med nya lösningar för att skapa bättre genomgångsbostäder för framför allt barnfamiljer. Många av dessa kommer på plats under 2018, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och miljö.

För ytterligare information, kontakta:
Sedat Arif, 0708-338410
Andreas Schönström, 0709-116897