Finns det plats för alla i Malmö?

Finns det plats för alla i Malmö?

Ska man behöva vara hemlös i sin egen stad? Varför är det egentligen så svårt att få en egen hyresrätt i Malmö? Samtal och debatt kring hemlöshet och den alltmer brännande bostadsfrågan, onsdag den 29 juli kl 19, på Malmö Konsthall. Samtidigt sista chansen att se bilderna i utställningen 'Med Malmö i blick'.

Malmö har framtiden för sig. Under juli slogs nytt befolkningsrekord. Nu bor det fler än 290.000 människor i staden. Men alla har inte tak över huvudet, och att hitta ett hem är inte det lättaste. Vad beror det på? Har alla samma möjligheter till ett eget boende?

- Det behöver inte vara såhär. Jag förstår att det är ekonomisk kris, det förstår jag mer än väl. Men det är viktigt att få alla in som vill och behöver det, under tak. Annars måste man ta av andra resurser och i slutändan blir det kanske ännu dyrare, säger Thomas Nordstrand som tidigare varit hemlös.

Arrangemanget avslutar en serie temakvällar kring hemlöshet i anslutning till utställningen 'Med Malmö i blick', där hemlösa och fd hemlösa fotografer visar sin bild av Malmö. Bilderna hänger i Restaurang SMAK fram till fredag 31 juli. Projektet är resultatet av ett unikt samarbete mellan ABF Malmö, Stadsdelsförvaltningen Södra Innerstaden och Malmö Konsthall, samt ett antal sponsorer.

Välkommen till en kväll med samtal, diskussioner och debatt, på Restaurang SMAK, Malmö Konsthall, onsdagen den 29 juli kl 19-21! Soppa till bra pris serveras från kl 18.

Medverkande:

Anders Rubin, kommunalråd (s) Malmö Stad, ordförande Stadsbyggnadsnämnden
Christina Wessling, regionchef Hyresgästföreningen i Södra Skåne
Thomas Nordstrand, fd hemlös (även utställande fotograf)
Christel Ingemansson, ordförande Kamratföreningen Comigen, ansvarig för Buss 23, samt
Gert-Owe Svensson, kooperatör, Comintegra

Samtalsledare och moderator: Johanna Lindberg, frilansjournalist

Kontakt:

Johanna Lindberg, samtalsledare/moderator, 0708-19 92 70

Caroline Franzén, informatör SDF Södra Innerstaden, 0733-70 89 11

Bilden ingår i utställningen 'Med Malmö i blick'. Foto: Lars Mårtensson

"Det finns ju lediga bänkar i Malmö, men inga lediga lägenheter. Här har jag bott. Vid en rondell. I mitt eget land. Det är inte klokt egentligen."

Fastighets- och gatukontoret: Caroline Franzén

Kommunikatör Exploateringsprojekt och stadsutveckling 0733-70 89 11