Fira Lucia och jul i Parken

Fira Lucia och jul i Parken

Det stundar två dagar av julfirande i Folkets Park. På fredag är det Malmö stads officiella luciafirande med lucia Sharon Olsson i spetsen. Tillsammans med sitt följe från Nya Malmö Latin kommer hon bjuda på alla de klassiska julsångerna. På lördagen firas sedan ”Jul i Parken”. Mellan 12-18 är det julloppis, juldans och mycket mer. Juliga dagar i en julklädd park!

Det är intensiva dagar för Malmö stads lucia Sharon Olsson. Tillsammans med följet från Nya Malmö Latin framträder de på sjukhus, vårdboende och kyrkor. Totalt sjunger de sina julsånger vid ett sextiotal tillfällen. Allt kulminerar vid det stora luciafirandet i Folkets Park den 13/12 kl. 19.00.

I kortege med häst och vagn passerar de Möllevångstorget vid 18.30 där allmänheten är välkomna att ansluta. Sedan går färden till Folkets Park där de kommer sjunga från en, för tillfället, specialbyggd scen på parktorget. Parktorget är platsen där tivolit tidigare låg.

Malmö stads lucia Sharon Olsson är förväntansfull:

– Det känns meningsfullt att få vara med och sprida glädje i vintermörkret. Jag blir väldigt glad av att se andra människor lyckliga. Det betyder mycket för mig om jag tillsammans med mina tärnor och stjärngossar kan skapa julstämning för alla som bor och befinner sig i Malmö, säger Sharon Olsson.

Efter luciafirandet är det dags för ”Jul i Parken”. En dag fylld med massor av underhållning för stora som små. På lördag mellan kl. 12-18 bjuds det på julloppis, skridskodisko, juldansshow med Arnbergs dansstudio, julkaraktärer, ”Skapa ditt eget julkort”, ”Trubbel i tomteverkstaden” –teater med stöd av ABF, eldshow med Pangea scenkonst, gratis åkning av veteranbilarna, ”Freeze” –på Jaktpaviljongen och tipsrunda.

Dessutom ponnyridning på Arken, julmarknad på Far i Hatten med mat och hantverk och äventyrsgolf och våfflor på Ben&Jerry´s. På Terrariet är det öppet som vanligt.

Varmt välkomna till att fira julen i Folkets Park!

Kontakt:
Claes Carlsson, projektledare Malmö stads lucia, 0709-341523