​Fler Malmöbor i arbete ska minska hemlösheten

​Fler Malmöbor i arbete ska minska hemlösheten

Antalet hemlösa i Malmö ökade med 30 procent mellan 2015 och 2016, enligt den årliga kartläggning som presenterades för kommunstyrelsen i dag. Den strukturella hemlösheten, personer som saknar bostad utan någon social problematik i övrigt, ökar mest. Bostäder till rimliga priser och insatser som får fler Malmöbor i arbete är därför av största vikt för att komma till bukt med problemet.

Befolkningen växer och trots rekordstort bostadsbyggande finns i Malmö en bostadsskuld på grund av låg produktion under många år. Bristen på bostäder drabbar i synnerhet dem som har en svag ställning på bostadsmarknaden, exempelvis personer med etableringsbidrag eller försörjningsstöd. Det har resulterat i en ökad strukturell hemlöshet och att allt fler barn lever i hemlösa hushåll. 1740 vuxna personer var hemlösa när kartläggningen gjordes, i oktober förra året. Det är en ökning med 407 jämfört med föregående år. Antalet barn i hemlösa hushåll var vid den här tidpunkten 887.

I år tillsätts en jobbpakt med målet att få fler Malmöbor självförsörjande, med satsningar på mertjänster, talangutbildningar och fler Framtidens hus. Mertjänsterna finns i kommunens egna verksamheter och talangutbildningarna ges i kombination med Svenska för invandrare, SFI, som ska utökas för att omfatta fler yrkesgrupper. Malmö stads satsning på 30 miljoner kronor på att få fler Malmöbor med försörjningsstöd självförsörjande har varit framgångsrik och fortsätter, samtidigt som en ny organisation sjösätts för att ytterligare vässa kommunens insatser.

– En av de absolut viktigaste insatserna för att minska den strukturella hemlösheten är att skapa möjligheter för självförsörjning och därigenom ge individen en egen ekonomisk kraft att efterfråga en bostad, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Det kommer att behövas många olika insatser på både kort och lång sikt för att fler Malmöbor ska kunna få eget hyreskontrakt. Årets kartläggning visar att vi behöver ännu tydligare insatser mot gruppen strukturellt hemlösa, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad och service.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Märta Stenevi, 0732-34 24 82