Fler turister än någonsin besökte Malmö förra året

Fler turister än någonsin besökte Malmö förra året

Turistnäringen i Malmö sysselsätter nästan 4300 personer i Malmö och det är en bransch som förväntas växa de kommande åren. Det visar rapporten ”Turismnäringen i Malmö 2013” som presenterades för kommunstyrelsen på onsdagen. 2013 var det året då fler turister än någonsin tidigare besökte Malmö.

Förra året var ett speciellt evenemangsår i Malmö som bjöd på Eurovision Song Contest och VM i Juniorhockey. Det var också året då Malmö etablerades som kryssningsdestination när en ny kryssningsterminal invigdes och tusentals spanska resenärer besökte staden. Som grädde på moset vann Malmö FF och FC Rosengård, tidigare LdB FC, SM-guld. Malmö blev också utsedd till årets bussturiststad.

2013 var ett rekordår vad gäller antalet besökare i Malmö, och antalet övernattande besökare uppgick till 1,5 miljoner. Totalt gjordes 1 238 829 hotellövernattningar, vilket är den högsta volymen någonsin. Besökarna, både de som stannade över natten och de som var i Malmö över dagen, spenderade tillsammans nästan sex miljarder kronor under 2013. Internationella besökare spenderade 681 miljoner kronor av dessa. De största internationella besöksgrupperna i Malmö, sett till antalet hotellövernattningar, är danskar, tyskar och britter.

Evenemangsstaden Malmö bjuder inte bara på upplevelser utan genererar också arbetstillfällen och de senaste tio åren har sysselsättningen med koppling till turistnäringen ökat med 25 procent. Den mest sysselsättningsintensiva branschen i Malmö under förra året var restaurangbranschen.

– Förra året riktades världens blickar mot Malmö när vi inte bara bjöd på hockey av världsklass utan också stod värd för Europas största sångtävling. Men vi får inte heller glömma allt annat som vi har att erbjuda och som lockar besökare hit, som till exempel konserter, musikaler, kongresser och utställningar, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi kan se att utvecklingen av hotellnätter i Skåne har varit bra de senaste åren, men också att den är ännu bättre i Malmö. Det är förstås glädjande. Fram över är det dock viktigt att Malmö stad och näringslivet tillsammans arbetar för att stärka Malmö som besöksdestination, säger hon.

– Staden Malmö fortsätter att locka besökare från när och fjärran. Med hållbara schlagerevenemang, innovativt klimat och närheten till det mesta väljer allt fler att semestra eller lägga sin kongress just här. Dessutom skapar Malmöturismen jobb för närmare 4300 personer, säger Nils Karlsson (MP), kommunstyrelseledamot.​

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Nils Karlsson, 0703-37 47 06