​Förändrade blanketter viktigt steg i antidiskrimineringsarbetet

​Förändrade blanketter viktigt steg i antidiskrimineringsarbetet

På tisdagens folkhälso- och jämställdhetsberedning behandlades en rapport där 150 av Malmös olika blanketter och informationsmaterial har undersökts. Slutsatsen i rapporten är att inget material är diskriminerande i Diskrimineringslagens mening, men att det finns områden som måste förändras för att inte upprätthålla stereotypa normer och upplevas som kränkande.

Malmös folkhälso- och jämställdhetsberedning beslutade i dag, med anledning av rapporten, att rekommendera stadens verksamheter att i kommunikationen med Malmöborna som efterfrågar kön ange tre alternativ; kvinna, man och annat. Beredningen rekommenderar också nämnderna att se över blanketter som rör vårdnadshavare så att de inte reproducerar förutfattade meningar om familjekonstellationer.

Det är viktigt att all statistik inom Malmö stads verksamheter könsuppdelas i syfte att upptäcka och åtgärda ojämställdhet. När Malmö stad frågar brukare, närstående, anhöriga, elever med flera efter deras könstillhörighet, ska kommunen vara medveten och ge alternativ som inte förutsätter att människor identifierar sig med bara två kön.

En annan slutsats från granskningen är att använda termen vårdnadshavare i alla blanketter och i allt informationsmaterial. Ordet vårdnadshavare, istället för att förutsätta att familjer består av en mamma och en pappa, öppnar upp för och synliggör andra familjekonstellationer.

Förändringarna i blanketter är bara första steg i ett arbete för att all Malmö stads kommunikation ska vara fri från diskriminering och hösten 2015 kommer kommunstyrelsen att fatta beslut om en handlingsplan för diskrimineringsfri kommunikation.

– Många möter kommunen genom vår information och kommunikation. Vårt viktiga arbete med ökad jämställdhet och antidiskriminering ska självklart ha genomslag även här. I dag tar vi tydliga konkreta beslut för att våra blanketter inte ska upprätthålla stereotypa föreställningar, säger Martina Skrak (V), jämställdhetskommunalråd.

– Tiderna förändras och vi med dem. Vi måste se till att våra verksamheter hänger med i samhällsutvecklingen och detta är ett sätt att göra det på. För många kan det enbart uppfattas som en blankett och därav inget som är viktigt, men det är viktigt för personen som fyller i blanketten och då ska det vara viktigt för Malmö stad. Vi måste ge människor rätten till att identifiera sig själva. Förändringarna i blanketter är ett första steg för att Malmö stads kommunikation ska vara fri från diskriminering, säger Mediha Ahmadi (S), ledamot i folkhälso- och jämställdhetsberedningen.

– En öppen, fördomsfri och inkluderande dialog är målet med all kommunikation mellan Malmöborna och Malmö stad. Därför förändrar vi kommunens blanketter och informationsmaterial så att det blir tydligt att normen för en familjekonstellation inte är en kvinna och man och att det finns människor som identifierar sig på andra sätt än utifrån det ena eller andra könet, säger Mia Josefsson (MP), ledamot i folkhälso- och jämställdhetsberedningen.

Kontaktpersoner:

Martina Skrak, 0708-16 17 09