​Föreningslivet lyfter Malmö - nytt avtal garanterar fortsättning

​Föreningslivet lyfter Malmö - nytt avtal garanterar fortsättning

För Malmös fortsatta utveckling och för att gemensamt ta sig an stadens utmaningar ingår Malmö stad nu ett avtal med FC Rosengård, MFF och Hassela Helpline inom ramen för Idéburet Offentligt Partnerskap, IOP. Det beslutade arbetsmarknads-, gymnasie-, och vuxenutbildningsnämnden på fredagen. Avtalet innebär att föreningarna fortsätter bedriva sina framgångsrika verksamheter som riktar sig till unga Malmöbor och att de är garanterade finansiering för detta.

En av verksamheterna är Boost by FC Rosengård som vänder sig till kvinnor och män mellan 18 och 24 år som behöver ett individanpassat stöd för att närma sig arbetsmarknaden och arbetslivet. Sedan starten 2011 har Boost by FC Rosengård visat goda resultat, av 789 deltagande har 62 procent gått vidare till arbete eller utbildning.

MFF bedriver i dag Karriärakademin, en matchningsverksamhet som vänder sig till unga Malmöbor i åldern 16-29 som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden för att de saknar utbildning, arbetslivserfarenhet eller nätverk. Verksamheten innebär att MFF tillsammans med sina samarbetsföretag, samt JobbMalmö och Arbetsförmedlingen, ser till att deltagarna kommer närmare arbetsmarknaden.

Hassela Helplines två verksamheter Hassela Movement och Hassela Empowerment utbildar unga arbetslösa Malmöbor i åldern 15-24 till barn- och ungdomscoacher. Målsättningen är att 80 procent av de som gått hela utbildningen ska erbjudas ett arbete.

– Det här är det första idéburna offentliga partnerskaps-avtalet som sluts mellan Malmö stad och föreningslivet någonsin. Det unika och det viktiga är att vi går från att vara medfinansiär eller projektägare som vi vanligtvis är från kommunen till att i stället bli partners i att försöka lösa en stor samhällsuppgift tillsammans med föreningslivet. Jag ser fram emot att jobba tätt tillsammans med FC Rosengård, Malmö FF och Hassela för att sänka ungdomsarbetslösheten, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad, gymnasie- och vuxenutbildning.

– Malmö kommun har sedan många år ett gott samarbete med civila sektorn. Nu tar vi samarbetet till nästa nivå i form av partnerskap där föreningarna får större möjligheter att vara med och öka sysselsättningen i Malmö, säger Bassem Nasr (MP), ledamot i arbetsmarknad, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Bassem Nasr, 0762-64 45 35