Folkhemmets rum och mellanrum öppnar på Malmö Museer

Folkhemmets rum och mellanrum öppnar på Malmö Museer

På fredag den 2 december 2016 öppnar utställningen Folkhemmets rum och mellanrum på Malmö Museer. Den visar fotografier ur Nordiska museets vandringsutställning Folkhemmets rum. Den har fokus på boendeidealen under folkhemsperioden 1930–1960-talet. Utställningen är kompletterad med en samtida fotodokumentation av utsatta EU-medborgare i Malmö samt bland annat journalfilmer om rivningar av äldre bebyggelse.

Utställningen Folkhemmets rum och mellanrum aktualiserar frågan om innanför- och utanförskap idag och i ett historiskt perspektiv.

Folkhemmets vision byggde på solidaritet, jämlikhet och rättvisa. Alla skulle ha det bra materiellt sett och rätt till en god bostad. Sverige skulle moderniseras, misären skulle bort och standarden höjas. När man ser tillbaka på folkhemsperioden kan man dock konstatera att alla människor i det svenska samhället inte hade en självklar plats i "det goda medborgarhemmet".

I utställningen från Nordiska museet visas både reklam- och visionsbilder såväl som dokumentära bilder. Den är kompletterad med en fotodokumentation av utsatta EU-medborgares liv och boplatser i Malmö gjord av Malmö Museers fotograf Jenny Eliasson 2015–2016. De flesta som bosatte sig i tillfälliga läger var romer från Rumänien, där Sorgenfrilägret på Industrigatan blev det största lägret i sitt slag i Sverige. Fotografierna utgör en del av museets arbete med samtidsdokumentationer, ett arbete som Malmö Museer kontinuerligt bedriver för att spegla samtiden inför framtiden. I utställningen visas dessutom journalfilmer om rivningar av äldre bebyggelse och satsningarna på nya moderna områden i Malmö, samt dokumentärfilmen Barnen af Botildenborg. Filmerna kommer från Autoimages och Xenofilia.

Utställningen visas 2 december 2016–2 april 2017, Slottsholmen, Malmö Museer.

Pressvisning
Välkommen på pressvisning torsdagen den 1 december kl. 13.00 på Slottsholmen, Malmö Museer.

Invigning
Utställningen invigs fredagen den 2 december kl. 15.00 av Erika Oldberg, journalist och författare till boken Jag är Gina – en berättelse om överlevnad och skam i Europa, Gina Ionescu, romsk kvinna från Rumänien och huvudperson i Jag är Gina samt Per Svensson, kulturskribent i Sydsvenskan och författare.

För mer information om utställningen, kontakta:

• Josefine Floberg, utställningschef, tel. 0707-98 05 00, josefine.floberg@malmo.se.
  • Merja Diaz, intendent, tel. 0708-24 44 54, merja.diaz@malmo.se.

Pressmeddelandet utsänt av kommunikatör Louise Andersson, Malmö Museer/Kulturförvaltningen, louise.m.andersson@malmo.se, tel 0734-354173.

Malmö Museer får stöd av Region Skåne.