Fyra Malmöförfattare och ett Malmöband inviger biblioteket i Garaget

På lördag slår dörrarna till biblioteket i Garaget upp och det blir officiell invigning med författare som Fredrik Ekelund och Amanda Svensson på plats. Därmed får invånarna i Fosie och Södra Innerstaden ett eget stadsdelsbibliotek med ett spännande koncept där innehållet styrs av besökarna.

Garaget hälsar alla välkomna till en spännande invigning med celebra besök!

När? Lördagen den 13 september klockan 13-17

Var? Garaget, Lönngatan 30 (bredvid Arena 305)

Vad? Invigningen av biblioteket i Garaget

Författargäster:

- Fredrik Ekelund: Klassisk och ständigt akutell Malmöförfattare, debattör och dramatiker. Jag vill ha hela världen heter en av de mest kända romanerna i Malmömiljö.

- Amanda Svensson: Slog igenom med vad man kallar dunder och brak i våras med Hey Dolly, en ung samtidskomedi som fick Sveriges alla kulturjournalister att tända till.

- Ida Börjel: Malmöboende poet som vunnit Borås tidnings debutantpris och är aktuell med "Konsumentköplagen:juris lyrik", ett poetiskt samtal mellan säljare och köpare,helt enkelt.

- Ida Linde: Debuterade 2006 med diktsamlingen Maskinflickans Testamente och fick då Nöjesguidens pris för bästa litteratur. Boken sattes även upp som monolog i Stockholm. I mars kommer uppföljaren Om jag glömmer dig blir jag en annan.

Musik: Provköket låter som "nothing you've ever heard" enligt bandet själv. Experimentell cellopop av bästa sort skriver någon annan.

Fakta biblioteket i Garaget/
Biblioteksservicen är en av grundpelarna i Garaget och kommer att utvecklas tillsammans med alla som använder biblioteket, både privatpersoner, föreningar och andra. Redan nu håller man på att förverkliga önskemål på Garaget, bland annat med ett stort sortiment av litteratur på andra språk.

För fullständigt invigningsprogram och mer om Garaget: www.malmo.se/garaget

För mer information:

Andreas Ingefjord