Fyren vid Universitetsbron öppnas i helgen

Fyren vid Universitetsbron öppnas i helgen

I helgen den 17 och 18 augusti firas Internationella Fyrdagen. Då öppnas fyren vid Universitetsbron för allmänheten.

Tid: kl 11-16, 17 och 18 augusti

Plats: Fyren Malmö Inre Hamn (ligger vid Universitetsbron)

Nu har du chans att få njuta av utsikten från fyren Malmö Inre vid Universitetsbron. Per Carlsson och Torbjörn Andersson från gatukontoret finns på plats, tillsammans med Ingvar Lagerholm från Sveriges
Sändareamatörer.

Under den internationella fyrdagen försöker Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.

Förra året hölls 74 fyrplatser i Sverige öppna vilka besöktes av fler än 11 200 personer. Förutom i Sverige firas dagen bland annat i: Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Holland, Irland, Mexico, Polen, Skottland, Tyskland, USA och Wales. Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt har vi fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!

Kortvågsradion från fyren

Samma helg arrangerar även världens radioamatörer sin årliga fyrradioweekend och bemannar ett flertal fyrplatser (år 2012 bemannades 471 fyrplatser varav 22 i Sverige) runt världen med radioamatörer som talar med varandra via kortvågsradio.

Historik om fyren Malmö Inre

Den åttakantiga fyren vid inloppet till Inre hamnen byggdes 1878 och ägdes då av Lotsverket. Fyren lyste från början med hjälp av fotogen och senare med gas.

1924 elektrifierades fyren och den var i drift fram till 1983 då den inte längre ingick hamnens fyrbelysning. Fyren lämnades då åt sitt öde och förföll.

Under 2002 renoverades fyren och fick då ny färg både invändig och utvändigt samt att snickerierna inne i fyren slipades och oljades in. Fyren försågs också med invändig och utvändig effektbelysning. Under 2012 och 2013 har utvändigt underhållarbete genomförts med ommålning av ståldelen
och ny puts på murverket.

Kontakt och ytterligare information

Per Carlsson, 070-970 99 59 eller Torbjörn Andersson, 070-842 15 95.

Mer information om de olika fyrplatserna och hur man kommer dit finns på Svenska Fyrsällskapets hemsida www.fyr.org Klicka på knappen FYRAR i vänster kolumn. Klicka därefter på översta raden ”Svensk Fyrkarta av Leif Elsby” (www.fyr.org/SvFyrkartaLE.htm) Klicka sen vidare på kartan på namnet på de olika fyrarna.