Gatukontoret showar för Malmös skolbarn

De 4000 skolbarn som deltog i gatukontorets tävling Tummen upp! under september månad, får nu sin belöning. Under veckorna 46 och 47 turnerar gatukontoret runt med en fartfylld trafikshow innehållandes allt från dans, film, skateuppvisning och roliga utmaningar.

Syftet med showen är att tala om för barnen hur långt de tillsammans gick (cyklade, åkte buss) i tävlingen och vad det innebär för miljön och deras egen hälsa. ”Vi vill såklart också tacka barnen för att de kämpade så bra i tävlingen och uppmuntra dem att fortsätta gå till och från skolan”, säger projektledare Lotta Cederfeldt.

Showen leds utav två konferenciéer och därtill deltar skate- och bmxproffsen Stefan Åkesson och Andreas Lindqvist. Föreställningarna vara ca 1 timma och pågår mellan 09.00 och 14.00 den 15-24 november enligt schemat i PDF-filen.

Vad är Tummen upp!
Tummen upp är Gatukontorets klimatsmarta tävling för alla F-6 klasser i Malmö. Målet med tävlingen är att så många som möjligt ska gå eller cykla till och från skolan under två veckor. Tävlingen är ett av Malmö stads initiativ under den Europeiska trafikantveckan (16-22 sep) som anordnas för att höja medvetandet kring hållbart resande runt om i europeiska städer. Temat för kampanjen 2011 är ”Alternativ mobilitet”.

För ytterligare information:
Lotta Cederfeldt, projektledare, gatukontoret, Malmö stad, 0709 34 21 48