Georg Oddner - Genomresa

Välkommen till pressvisning Malmö Museer, Kommendanthuset, torsdagen den 11 september kl 10.00 13 september – 15 februari 2004 Malmö Museer, 13 september - 2 november 2003 Malmö Konsthall. I en unik satsning visar Malmö Museer och Malmö Konsthall nu två stora separata utställningar av fotografen Georg Oddner. Utställningen visas och på plats finns Georg Oddner och Malmö Museers dok umentationschef Ingrid Nilsson, som berättar mer om utställningen Genomresa liksom boken med samma namn. Kl 11.00 fortsätter sedan pressvisningen på Malmö Konsthall, och ca kl 12.00 serveras lunch i deras restaurang. Transport ordnas mellan Malmö Museer och Malmö Konsthall. 2002 övertog Malmö Museer Georg Oddners hela produktion, vilket omspänner en samling på runt 40 000 filmrullar med 675 000 exponeringar. Med andra ord har det funnits en enorm bildskatt att välja ur till utställningarna. E n målsättning med Genomresa är att öka kännedomen och kunskapen om denna samling unika bilder. På Malmö Museer kommer fokus i utställningen att vara skånska motiv, och den ger besökarna inblick i den skånska värld som Georg Oddner genom decennier fångat med sin kamera. Mode- och landskapsbilder, reportagefotografi och malmömotiv dominerar i utställningsrummen, där besökaren också inbjuds att lära känna yrkesmannen Georg Oddner. Visas gör även Jan Troells film Närvarande samt en intervjufilm, också den gjord av Jan Troell. I samband med utställningarna ger Malmö Museer ut en omfångsrik bok med samma namn, vilken presenteras i samband med pressvisningen. För information om Genomresa på Malmö Museer, kontakta: - Magnus Metz (om utställningen), tel 040-34 43 66, mobil 0733-924717, magnus.metz@malmo.se - Louise Andersson (för pressmaterial), tel 040-34 42 00, louise.m.andersson@malmo.se. Pressbilder finns också att hämta på: www.malmo.se/museer under länken ”pressens sida”. För information och pressmaterial om Genomresa på Malmö Konsthall, kontakta: - Lena Leeb-Lundberg, tel 040-34 12 94, mobil 0708-34 12 94, lena.leeb@malmo.se. För information om boken Genomresa, kontakta: - Annica Starfalk, tel 031-42 52 60, mobil 070-627 83 13, annica@starfalk.se. Hjärtligt välkommen till pressvisningen! Vänliga hälsningar Louise Andersson, Informatör Malmö Museer Box 406 SE-201 24 MALMÖ Besöksadress: Malmöhusvägen tel +46(0)40-344200, fax +46(0)40-124 097 e-mail: louise.m.andersson@malmo.se www.malmo.se/museer