Gymnasiesärskolan samlas i nya lokaler på Norra Sorgenfri

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 14:20 CET

Malmö 2009 12 02

Kommunstyrelsen har nu gett utbildningsnämnden klartecken till att förhyra nya lokaler för Gymnasiesärskolan i Malmö som gör att huvuddelen av verksamheten äntligen samlas på ett enda ställe.

Det blir på Norra Sorgenfri där Gymnasiesärskolan kommer att inrymmas i en helt ny fastighet vid Östra Farmvägen och delvis samlokaliseras med Byggutbildning syd, tidigare Mölledalsgymnasiet, som flyttar in i Tripasins tidigare lokaler i samma kvarter hösten 2010.

Den nya fastigheten blir i fyra plan, varav Gymnasiesärskolan kommer att förläggas till de två nedre planen medan plan tre och fyra kommer att upplåtas till bostäder.

Skolidrotten kommer att kunna förläggas till den nya idrottshall i kvarteret Rönnen som ska stå färdig till höstterminen nästa år.

Gymnasiesärskolan är idag lokaliserad på sex olika ställen i Malmö.

- Det här är en fantastiskt bra lösning, där Gymnasiesärskolan kommer att ligga i ett av Malmös mest spännande nya utvecklingsområden på Norra Sorgenfri, säger utbildningsnämndens ordförande Agneta Eriksson (S). Lokaliseringen i direkt anslutning till byggutbildningen vid Byggutbildning Syd innebär också att det öppnas möjligheter till en bra samverkan mellan de båda skolorna och verksamheterna, säger hon.

Agneta Eriksson, 0705-33 75 69

Nihad Pasalic, politisk sekreterare, 0707-53 78 28