​Handlingsplan klargör Malmö stads insatser för EU-medborgare

​Handlingsplan klargör Malmö stads insatser för EU-medborgare

Det finns en bred politisk uppslutning över blockgränserna bakom den handlingsplan som Malmö stad tagit fram med insatser som erbjuds utsatta EU-medborgare som vistas tillfälligt i staden. Daglokal, vinterhärbärge och evakueringslokal är tre lokala insatser, men kommunen vill också titta på möjligheten att samarbeta med städer i till exempel Rumänien. Där vill Malmö ha en vänort som man kan utbyta erfarenheter med. På onsdagen hanterades den i sociala resursnämnden.

Malmö stad utsåg redan förra året en samordnare med ansvar för frågor som rör fattiga och utsatta EU-medborgare i Malmö. Det finns också sedan tidigare en daglokal dit de kan vända sig för att äta frukost, duscha och tvätta sina kläder, som drivs av Stadsmissionen. Här finns möjligheter att få råd och stöd i frågor som gäller arbete, försörjning, hälsa och sjukvård. Detta arbete kommer att fortgå.

I handlingsplanen framgår det att man utöver detta också ska se till att det öppnas ett vinterhärbärge med 40 sovplatser som ska vara öppet mellan den 1 december och 28 februari. Avgiften för att sova där blir 15 kronor per natt, och verksamheten kommer att drivas av frivilliga. Skulle Malmö drabbas av extremväder, till exempel skyfall och snöstorm eller klass 2-stormvarning, kommer evakueringslokaler att kunna öppna.

Vad gäller möjligheterna att samarbeta med Rumänien så står det i handlingsplanen att förutsättningarna för en vänort i landet ska undersökas, som man i sin tur kan bistå med hjälp med ansökningar av EU-medel och dela med sig av stadens antidiskrimineringsarbete.

Ett flertal andra förslag lyftes på social resursnämndens möte men avslogs av majoriteten, bland annat krav på boplats och årligt härbärge.

– Planen är en kompromiss utifrån kommunens förutsättningar och möjligheter att göra olika insatser, säger Carina Nilsson (S), vård- och omsorgskommunalråd.

– Våra insatser kan lindra den värsta utsattheten något, det är inte lösningen, utan den finns i de länder man kommer från, där man måste bygga upp välfärden och sluta diskriminera delar av sin befolkning. Påtryckningarna på Rumänien måste ske via EU, säger hon.

Carina Nilsson, 040-34 12 61

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 0708-36 40 16