Hela Malmös historia flyttar 3 kilometer

Hela Malmös historia flyttar 3 kilometer

Den 8 november inviger Malmö stadsarkiv sina nya lokaler på Bergsgatan, där 1,8 mil handlingar som speglar gångna tiders Malmö får ett nytt hem. Det firas med öppet hus och arkivexperter som hjälper till att knäcka släktgåtor, stadsvandring med doft av choklad, workshops, föredrag, visningar i arkiven och barnaktiviteter.

Från Dockan till Möllan

Flera hundratals lastbilar har sedan den 1 juli fraktat Stadsarkivets handlingar från de gamla lokalerna på Isbergs gata till de nya på Bergsgatan 20 – allt från Erik av Pommerns vapenbrev från 1437 till födelse- och dopboken med uppgifter om Zlatan Ibrahimovics födsel. Den centrala placeringen gör att Stadsarkivet kommer att verka i ett nytt sammanhang.

–Vi kommer att få helt nya möjligheter i vår publika verksamhet. Vi kommer att dela tak med Svenskt Seriearkiv och Folkets Bio, vi kommer ligga tvärs över gatan till Kulturhuset Mazetti och kulturskolan, och vi kommer få möjlighet att bli värd för ett publikt bibliotek och att bättre tillgängliggöra vår verksamhet för allmänheten, säger Adam Hidestål, stadsarkivarie på Malmö stadsarkiv.

Biblioteket kommer att ha fokus på lokal- och kulturhistoria med Malmö-anknytning, filmlitteratur, barnböcker och serier för vuxna. Till skillnad från tidigare kommer böckerna nu gå att låna hem. Besökare kommer även att ha tillgång till Stadsbibliotekets böcker genom beställning.

Invigning och öppet hus den 8 november

Under invigningsdagen har Stadsarkivet öppet hus kl 10–14. Det blir bland annat föredrag om rasbiologi och fallna kvinnor med författaren Eva F Dahlgren, och Magnus Gertten och Lennart Ström berättar om användning av arkivfilm i dokumentärer som Tusen bitar - en film om Björn Afzelius.

Barn och unga får se sina figurer komma till liv i en workshop med serie-tecknaren Natalia Batista, och tillverka sigill i öppen verkstad. I närområdet bjuds det på stadsvandring med en doft av choklad och tipsrunda med förstoringsglas. Under hela dagen kan besökare ta hjälp av arkivexperter för att lösa mångåriga släktgåtor och de som har familj som invandrat till Sverige kan få tips om hur de söker sina rötter i arkiven.

Se program för öppet hus i bifogad pdf.

För ytterligare information kontakta:

Adam Hidestål, stadsarkivarie, 0708-703109, adam.hidestal@malmo.se

Johan Björkwall, kommunikatör, 0768-78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se