Hemlöshetskartläggningen presenterad

Hemlöshetskartläggningen presenterad

Malmö stads årliga kartläggning visar att antalet hemlösa ökar i nästan samtliga kategorier, vilket ger en ökning med 169 personer jämfört med föregående år. Dessvärre ökar även antalet hemlösa hushåll med barn.

Antalet uteliggare är fortsatt lågt men ökar i år från tio till 23 personer. Hemlösheten ökar i alla ålderskategorier utom bland personer över 65 år, störst är ökningen i åldersintervallen 19-24 år med 60 personer.

Liksom tidigare år är den främsta orsaken till hemlöshet endast avsaknad av en bostad, inte social problematik eller psykiska problem. Gruppen med känd individuell problematik ökar marginellt.

Malmö stad jobbar på bred front mot hemlösheten och för ett ökat bostadsbyggande, dels med långsiktiga strategier för att ingen ska hamna i hemlöshet, dels med akuta insatser för att undvika att familjer och enskilda står utan egen bostad.

– Malmö har haft en mycket stor befolkningstillväxt under tre decennier. Det är positivt för staden, men ökar också kraven på kommunens verksamheter. En utmaning är en fungerande bostadsförsörjning, vilken är viktigt för en långsiktigt hållbar stadsutveckling, både socialt och ekonomiskt, säger Carina Nilsson (S), vård- och omsorgskommunalråd.

– Det byggs för få bostäder för att motsvara Malmös tillväxt och vi ser att situationen är särskilt svår för stadens unga. Vi har skärpt MKB:s ägardirektiv och bedriver ett förvaltingsövergripande arbete i samverkan med fastighetskontor för att fler ska ha en egen bostad, säger hon.

– Det är viktigt att ha ett barnfokus i arbetet med hemlöshet och vi behöver hitta mer långsiktiga lösningar för barnfamiljer, säger Karolina Skog (MP), stadsbyggnadskommunalråd.

– Vi behöver ta gemensamma krafttag för att få ner hemlösheten. Vi diskuterar nu för att se hur vi kan driva på för ett ökat byggande. Vi måste vara pådrivande för både en lokal och nationell agenda för att bygga bort bostadsbristen. Vi ser också vilken otroligt viktig jämställdhetsfråga bostaden är och hur hemlöshet drabbar kvinnor som blivit utsatta för våld i hemmet, Martina Skrak (V), jämställdhets- och folkhälsokommunalråd.

Carina Nilsson, 0702-46 50 38

Karolina Skog, 0734-26 44 64