Julian Dennison i vinnarfilmen Hunt For The Wilderpeople.

Hunt For The Wilderpeople får Barnfilmpriset 2017

Filmen Hunt For The Wilderpeople av regissören Taika Waititi är årets vinnare av Malmö stads barnfilmpris under barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF. Priset delas ut för sextonde året i rad och prissumman är 100 000 kr.

– Taika Waititi film är en fantastisk resa genom den Nya Zeeländska vildmarken, men också en inre resa hos en ung pojke som söker sin plats i tillvaron. Den ofta vågade humorn visar att barnkultur inte behöver vara tillrättalagd för att både roa och ställa viktiga frågor, säger Elisabeth Lundgren, kulturdirektör Malmö Stad.

– Det är intressant att så många filmer utspelas i naturen eller rentav vildmarken jämfört med tidigare år där många filmer varit i helt urbana miljöer. I årets filmer förflyttas publiken från bushen i Nya Zeeland till norr om Polcirkeln. Relationen mellan barn och djur inte minst hästar är ett annat framträdande drag, säger Elisabeth Lundgren.

Om filmen
Ingen vill ha föräldralösa Ricky Baker. När han flyttar hem till sin moster mitt ute i vildmarken blir han för första gången uppskattad för den han är. Men mostern går hastigt bort och Ricky lämnas ensam med hennes man, enstöringen Hec.

För att komma undan myndigheterna fejkar Ricky sin egen död och ger sig ut i vildmarken. Hec söker upp honom. Men hack i häl finns också den hårdkokta polisen Paula och resten av Nya Zeelands befolkning.

Juryns motivering
Genom de mest oväntade vändningar, humor och filmisk innovation visar regissören att det trots allt finns en väg från att vara en outsider till att omfamna livet till fullo. I denna enastående film lyckas varje skådespelare, varje scen och varje replikskifte föra handlingen framåt och ständigt förundra publiken.

Det är en fräck, ofta politiskt inkorrekt och samtidigt hjärtevärmande jakt på frihet.

Särskilt omnämnande
Juryn har också beslutat att ge ett särskilt omnämnande till skådespelerskan Linnea Skog, för hennes fantastiska gestaltning i filmen Little Wing.

Malmö stads barnfilmpris
Priset utdelas årligen i samband med BUFF till den filmskapare som enligt priskommitténs bedömning bidragit med den bästa barnfilmen på festivalen. Juryn lägger stor vikt vid kvalitet och nyskapande. Vinnaren belönas med 100 000 kronor och en statyett av Martin Jönsson.

Prisutdelning
Priset delades ut på Rådhuset under fredagskvällen den 24 mars avkulturdirektör Elisabeth Lundgren.

Jury 2017
Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, Kulturförvaltningen, Malmö stad.
Oliver Ringer, regissör och vinnare av Malmö stads barnfilmspris 2016.
Aneta Ozorek, producent vid flera polska filmfestivaler.
Sylvia Björk (S), ordförande i kulturnämnden, Malmö stad.
My Gillberg (MP), 1:e vice ordförande i kulturnämnden, Malmö stad.

BUFF
Med satsningar som på den internationella barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF vill Malmö fortsätta utvecklas och befästa stadens roll som en kreativ motor för filmområdet både lokalt och internationellt. Ett viktigt arbete för en ung stad där kultur för barn och unga prioriteras högt.

En verkligt bra barnfilm kan bli en upplevelse och ett minne för livet som sätter starka spår genom humor, spänning, starka känslor och igenkänning. Det är något som Malmö vill ta vara på.

För mer information kontakta:
Julia Jarl, festivalchef, BUFF, tel: 0734-34 30 25

Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, kulturförvaltningen, tel: 0766-34 29 27