I morgon drar Malmö Ultrabowl igång

Datum

I morgon kl 12.00 startar skateboardtävlingen Malmö Ultrabowl i Stapelbäddsparken i Västra hamnen. På plats finns flera av världens bästa skateboardåkare som kommer att tävla om 7000 euro i prispengar. Tävlingen är gratis för allmänheten.

Malmö Ultrabowl, som arrangeras av Malmö stad och Bryggeriet, har ett startfält som imponerar i skateboardvärlden. Flera av de 'hetaste' poolåkarna är på plats och laddar upp inför tävlingen.

- Vi är jättenöjda att ha lockat hit amerikanen Benji Galloway som hör till den yppersta eliten i sporten, säger John Magnusson, skateansvarig på Bryggeriet.

Inte första gången

Det är inte första gången som världsstjärnorna är i Malmö, de senaste tre åren har finalen i tävlingen Quiksilver Bowlriders varit i Malmö.

- I år valde Quiksilver att inte satsa på arrangemanget, utan lade ner sin skateboardserie. Med den erfarenhet vi har från de senaste åren kände vi oss mogna att genomföra ett liknande arrangemang, berättar Erik Löfvander, projektledare för Malmö Ultrabowl.

Under helgen beräknas kring 5000 personer besöka Malmö Ultrabowl.

Internationella åkare

Bland de åkare som är klara hittar vi Benji Galloway, Frank Faria, Chris Hamilton som alla är från USA. Från Tyskland kommer Peter Dietsches, Kevin Wenske, Anders Tellen. Bland de svenska åkarna hittar vi Mattias Nyhlén och Per Magnusson från Malmö, Eddie Lindkvist och Jan Loftén från Stockholm, samt Enrico Petralia från Göteborg.

Upplägget i Malmö Ultrabowl är att under lördagen är det kvalificeringsheat där 18 åkare går vidare till semifinalerna och 6 åkare går vidare till finalen.

Flera aktiviteter under helgen

Under helgen blir det även uppvisning i fingerboard (man kör fingrarna med små skateboards), uppvisning i freestyle skateboard och flera andra aktiviteter.

Live på sydsvenskan.se

Den som inte kan vara på plats i Stapelbäddsparken kan följa Malmö Ultrabowl live på www.sydsvenskan.se eller http://ultrabowl.wallenmedia.se

Pressträff kl 10.00 imorgon

För att få mer information om arrangemanget är du välkommen på pressträff den 25 juli kl 10.00 i Stapelbäddsparken. Då kan du träffa stadsträdgårdsmästare Gunnar Ericson, Christian Dahl, chef för arrangemangsenheten inom Malmö stad, Erik Löfvander, projektledare för Malmö Ultrabowl, och John Magnusson, contest manager och skateansvarig på Bryggeriet. Du kommer även kunna träffa några av åkarna som deltar i helgens tävlingar.

När? 10.00

Var? Stapelbäddsparken, vid press office

För mer information: www.bryggeriet.org/skate eller www.ultrabowl.se

Bakgrund: Malmö har under 10 år utvecklats till en av Europas stora skateboardmetropoler. När Bryggeriet öppnade 1998 var detta starten på en enorm utveckling som 10 år senare resulterat i tre skateboardanläggningar av världsklass. Stapelbäddsparken har satt standarden för framtidens utomhusanläggningar.

För kommentarer: Erik Löfvander, projektledare på arrangemangsenheten, Gatukontoret, Malmö stad, 0709-34 12 63, erik.lofvander@malmo.se

John Magnusson, skateansvarig på Bryggeriet, 0705-155 135, johnm@bryggeriet.org

För ytterligare information: Dick Fredholm, press och marknadsföring, Malmö stad, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se