Tomtefar på besök i tomteverkstaden, som håller till i Jaktpaviljongen varje advent fram till den 18 december.

I Torup finns julefriden

Inför julen går mycket på högvarv. Så mycket och så fort att själva stämningen ibland går förlorad. I Torup satsar Malmö stad därför på vinterfriden som ett tema. Med en julbelyst trädallé till slottsparken och adventsljusstakar som lyser upp renässansborgen sprider sig stämningen ner till Jaktpaviljongen där en tomteverkstad står öppen varje advent kl 12-15 med tomtefar på plats från kl 13.

När julen nalkas går djur och natur i vila. Människor lägger istället in en högre växel för att hinna med allt inför denna högtid. Bland slott och bokskog bara några kilometer från Malmö har man tagit fasta på vintern som en tid för återhämtning och bjuder in till vinterfrid som en kontrast till vardagens julstress.

- Det kändes naturligt att Malmö stads julsatsning i Torup blev lugnet. Här finns nämligen de allra bästa förutsättningarna för julefriden, säger Suzanne Simonsson, koordinator på Torup genom Malmö stad som ansvarar för områdets förvaltning, samordning och utveckling.

En praktfull gran pryder platsen framför Stallarna mittemot slottet och en julbelyst trädallé visar vägen in till slottsparken där frosten ligger som glittrande täcken på vegetationen. På Torups slott lyser adventsljusstakarna upp de mäktiga fönstervalven med ett dovt och sobert sken och på friluftsgården i byn är julpyntet på plats. Allt omhuldat av den stora tysta bokskogen.

- Visserligen har Torup fantastiska möjligheter för både stora julmarknader och mängder av julaktiviteter bland slott och stallar. Men området har något som är än mer unikt i dessa tider och som vi ville värna om, nämligen möjligheten till avkoppling, säger Suzanne Simonsson.

Platsen med sina flera hundra hektar skog i en unik kulturmiljö kring en av Nordens bäst bevarade renässansslott är en källa till återhämtning. Här kan alla få kraft och tid att känna. Det är då julefriden kommer.

I Jaktpaviljongen nedanför friluftsgården har man gett plats åt en tomteverkstad. Här kan man kika in genom stora fönster och ta del av nissarnas klurigheter när man vill. Varje advent till och med den 18 december öppnas tomteverkstaden upp mellan kl 12-15 och tomtefar finns på plats från kl 13.

Statarmuseet en bit bort bjuder traditionsenligt in till Julefrid i Wintertid den 3-4 dec kl 11-17. Här väntar julstämning i en gammaldags miljö med plats för möten, samtal, stillhet och ”lagom” att göra inför en fröjdefull jul.

Tema Vinterfrid i Torup med ovanstående aktiviteter är en satsning som görs av fastighetskontoret och fritidsförvaltningen i Malmö stad i samarbete med Statarmuseet, Torups Slottskafé och Bara Scengångare.

KONTAKT FÖR VIDARE INFORMATION

Suzanne Simonsson, koordinator Torup, fastighetskontoret, Malmö stad
suzanne.simonsson@malmo.se
0739- 94 19 85

Maria Nyman, presskontakt, fastighetskontoret, Malmö stad
maria.nyman@malmo.se

Malmö stad äger runt 600 ha mark i Torup inklusive Torups bykärna, slott, slottspark, mötesplatsen Stallarna, Torups Friluftsgård, ett 50-tal andra byggnader samt en ca 350 ha stor skog - den i folkmun kallad Bokskogen. Fastighetskontoret har ett förvaltnings- och samordningsuppdrag med mål att erbjuda malmöborna en mötesplats och arena för rekreation, friluftsliv och kunskap.