Inbjudan till Idrottens Walk of Fame 2018

Inbjudan till Idrottens Walk of Fame 2018

Nya idrottare har gjort sig förtjänta av en minnesplatta på Idrottens Walk of Fame i Malmö. Lim Xiao Qing och Thure Sjöstedt får var sin minnesplatta på Stadiontorget i Malmö. Utdelningen sker onsdagen den 12 september 2018 klockan 17.00 på Stadiontorget.

Idrottens Walk of Fame invigdes 2009 och är en minnesplats på Stadiontorget för idrottare med stora sportsliga framgångar genom tiderna och som har stark koppling till Malmö. Stadiontorget ska bestå av 40 stycken graverade minnesplattor när det är fullt. Med årets plattor finns det nu 29 stycken. Se tidigare utmärkelser på www.malmo.se/walkoffame

Tid: onsdagen den 12 september 2018 klockan 17.00

Plats: Stadiontorget (mellan Stadion och Malmö stadion) i Malmö.

För mer information kontakta:
Johan Hermansson, fritidsdirektör Malmö stad, tfn: 070-144 26 00 johan.hermansson@malmo.se
Sara Hansson, projektledare Fritidsförvaltningen, tfn: 0708-74 17 94

Sara.hansson6@malmo.se

Lim Xiao Qing, badminton

Lim Xiao Qing, född 1967.

Badmintonspelaren Lim Xiao Qing kom till Sverige i 20-årsåldern och representerade Malmöklubben BMK Aura 1993 – 1995. Hon har tagit totalt fem EM-guld: ett i singel (1994), två i dubbel (1992, 1994) och två i lag (1992,1994). 1992 blev hon EM-trea i singel och vann All England i singel 1995, samma period var hon etta på världsrankingen. Har även vunnit sju SM-guld, fyra av dessa i singel.

Thure Sjöstedt, brottning

Thure Sjöstedt, född 1903.

Brottaren Thure Sjöstedt tävlade nationellt och internationellt för dåvarande Malmöklubben BK Kärnan. Vid OS i Amsterdam 1928 tog han OS-guld i fri stil och vid OS i Los Angeles 1932 tog han OS-silver i fri stil. Han har även tagit ett EM-guld (1934), ett EM-silver (1927) och tre SM-guld (1929, 1931, 1934).

Juryn som utsett årets Malmöidrottare består av:
Frida Trollmyr (S), fritidsnämndens ordförande
Johan Hermansson, fritidsdirektör
Ala Eddin Al-Qut (MP), fritidsnämndens vice ordförande
Tony Rahm (M), fritidsnämndens 2:e vice ordförande
Samt representanter från Idrottsmuseets vänner:
Tommy Theorin
Roger Gottfridsson