Internationellt uppmärksammade Malmöbaserade konstnärer presenteras och Malmö Konsthall fyller 40 år

Carla Zaccagnini och Runo Lagomarsino / Malmö Konsthall 40 år

21 mars – 24 maj 2015

Välkommen till pressvisning torsdagen den 19 mars kl 11. Konsthallschef Diana Baldon presenterar utställningen tillsammans med konstnärerna. Därefter berättar Anna Holmbom om Malmö Konsthalls 40-årsjubileum och visar fotoutställningen i C-salen.

Lunch serveras i restaurang Smak ca 12. Den måste du anmäla dig till per mail i förväg och senast måndag 16 mars.

Vernissage: fredagen den 20 mars kl 18–21

Malmö Konsthall presenterar den första större utställningen i Skandinavien av de internationellt erkända konstnärerna Carla Zaccagnini och Runo Lagomarsino, som bor och arbetar halva året i Malmö och halva i São Paulo.

Utställningen, curaterad av Diana Baldon och Nicola Lees och med rumslig gestaltning av konstnären Luca Frei, presenterar ett urval verk som återspeglar det transnationella i konstnärernas respektive biografier. Lagomarsino föddes i Lund; hans föräldrar är argentinska italienskättlingar som flydde från Argentina som politiska flyktingar på 1970-talet. Zaccagnini föddes i Buenos Aires; hon är dotter till argentinska föräldrar (även de med italienska rötter) som emigrerade till Brasilien 1981. Detta, deras kulturarv, framträder både i deras postkonceptuella sätt att arbeta och i mångsidigheten hos de olika konstnärliga medier som de använder sig av.

Läs pressmeddelandet i sin helhet i bifogad pdf.

Bildtext Vänster: Carla Zaccagnini, Restauro, 2001 Initiativ till restaureringen av Almeida Júniors Sem título (Cabeça), 1882, olja på duk, text- och bilddokumentation av processen återgiven i en broschyr. Höger: Runo Lagomarsino, Pergamon (A Place in Things), 2014 Glödlampor, lysrör, halogenlampor och andra ljusanordningar från Pergamonmuseet, Berlin Teixeira de Freitas Collection, Lissabon Foto: Erling Lykke Jeppesen

Malmö Konsthall 40 år

21 mars – 24 maj 2015

Den 22 mars 1975 öppnades dörrarna till en efterlängtad Malmö Konsthall. 40-års jubileet firas med olika tillbakablickar. Fotoutställning i C-salen, specialerbjudanden i bokhandeln och familje-arrangemang i K-salen. Använd länken och se bilder från 1975-2015!

Vernissage: fredagen den 20 mars kl 18–21

40-årsdagen firas söndagen den 22 mars med specialprogram.