Invigning av Beijers parks café

Invigning av Beijers parks café

Det händer mycket i Beijers park. På måndag invigs parkens kafé som renoverats efter ett medborgarförslag från det lokala föreningslivet. Förutom att vara en populär mötesplats utgör en kaféverksamhet också en viktig aspekt för tryggheten i området. Organisationen Positive Footsteps kommer att driva kaféet i samarbete med Yalla Trappan.

På måndag invigs Beijers parks café som de senaste månaderna genomgått en totalrenovering.

Vägen till i dag då kaféet öppnar har varit aningen krokig. Kaféet var i dåligt skick och det fanns planer på att riva det. 2016 tog gatukontoret emot tre medborgarförslag som berörde Beijers park. Det ena handlade om att göra plats för stadsodling, det andra om att bygga om utomhusscenen och det tredje om att inte riva Beijers parks café utan istället renovera och vinterbona det, för att kaféet skulle kunna vara en tillgång för parkbesökarna året runt. Initiativtagare till det sistnämnda medborgarförslaget var föreningen Vi på Backarna. En dialog påbörjades mellan Malmö stad, Vi på Backarna samt med den aktör som fram till den punkten drev kaféet på rivningskontrakt. Under dialogtiden framkom det ganska snart att kaféet skulle drivas av en aktör som ville jobba tillsammans med Malmö Stad och med det civila samhället i Kirseberg, för att stärka gemenskapen och engagemanget i parken och i området.

-Det händer mycket i Beijers park och parken är en populär mötesplats för de närboende. Vi är måna om att det ska vara en fortsatt levande park och kaféet är en mycket viktig del i detta, säger Santiago Troche, föreningskoordinator på gatukontoret.

Förutom att vara en populär mötesplats utgör en kaféverksamhet också en viktig aspekt för tryggheten i området. Tanken är att kaféet numera ska vara öppet även under de kallare delarna av året. Pengarna för att finansiera renoveringen och den framtida driften har tagits från pengar som öronmärkts till arbetet med trygghetsfrågor.

Positive Footsteps kommer att driva Beijers parks café i samarbete med Yalla Trappan.

Malin Davidsson, chef för Beijers parks café: 070-890 82 94

Santiago Troche, föreningskoordinator, Malmö stad, gatukontoret: 0709-34 13 17

Program, invigning av Beijers parks café, måndag den 18 juni kl. 10:30-12.00
10:30 - Jongleringsuppvisning