Jason Diakité till Författarscenen på Stadsbiblioteket

Jason Diakité till Författarscenen på Stadsbiblioteket

Den 17 maj kommer Jason Diakité till Författarscenen på Stadsbiblioteket i Malmö. I ett samtal berättar han om sin bokdebut, familjebiografin En droppe midnatt.

”Jag söker fortfarande platsen där jag hör hemma. En plats där jag inte är mitt emellan. Där jag inte behöver påminnas om mitt hälftenskap. Jag har under så lång tid varken känt mej svensk eller amerikansk, vit eller svart.”, skriver Jason ”Timbuktu” Diakité i sin familjebiografi En droppe midnatt.

Efter ett tiotal album, sju grammisar och en handfull P3 Guld-priser bokdebuterade Diakité förra året med en berättelse om härkomst, identitet, motstånd, rasism och längtan efter tillhörighet. I sökandet efter sina rötter gräver han sig ner i sin familjehistoria från slaveriets USA till folkhemmets Sverige, om en farfar som 1920 lämnade den fattiga Södern i hopp om ett bättre liv i Harlem och en far som 1968 lämnade Harlem med drömmen om ett bättre liv i Lund.

På Författarscenen samtalar Jason Diakité med Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri.

Datum: 17 maj
Tid: 20.00
Plats: Ljusets kalender, Stadsbiblioteket i Malmö

För ytterligare information kontakta Per Bergström, producent Författarscenen, 0709–16 90 65, per.bergstrom@malmo.se.

Program Författarscenen

Måndag 20 mars kl. 19.00