Klartecken för Fotbollsakademi på Rosengårdsskolan

Höstterminen 2012 startar Rosengårdsskolan och Malmö FF en Fotbollsakademi. En unik möjlighet att kombinera studier med fotbollsdrömmar och framförallt få behörighet till gymnasiet.

Först ut kommer 20-25 elever födda 1999 få möjlighet att kombinera studier med daglig fotbollsträning. Fotbollen används även som en utgångspunkt i en del av undervisningen för andra ämnen som språk och matematik.
– Vårt fokus på fotboll blir en pedagogisk metod som ökar intresset för skolarbetet och gör att eleverna presterar bättre i skolan, säger Jonna Myrebris, områdeschef Herrgården.

Fotbollsakademin kommer att finnas på Rosengårdsskolan bland övriga klasser. På schemat finns de vanliga ämnena och dessutom fotbollsträning en gång om dagen. En förutsättning för att få vara med på träningen är att eleverna sköter sitt övriga skolarbete.

Malmö FF har en lång tradition av engagemang för ungdomars utveckling, både på och utanför planen.
– Vi har genomfört många olika aktiviteter som handlar om allt ifrån att ge barn och unga en meningsfull framtid till arbete mot våld och rasism. Vi tror att fotbollen och idrotten är en viktig möjlighet att nå ut till ungdomar och är därmed en av Malmös viktigaste integrationssatsningar, säger Jan-Olov Kindvall, Fotboll och Samhällsutveckling, Malmö FF.

Pressen är välkommen till ett första möte för intresserade föräldrar och ungdomar. Tid och plats: torsdag den 8 december klockan 18.30, Swedbank Stadion (Mediacenter, ingång 27).

Fakta
Med start höstterminen 2012 får Rosengårdsskolan en uttalad profil – språk, sport och samhälle. Fotbollsakademin är en av nyheterna som den nya profilen innebär. Med identitet kommer tillhörighet och med tillhörighet kommer gemenskap, stolthet och trygghet. Målet är att alla elever som lämnar årskurs 9 ska ha fullständig behörighet att gå vidare till gymnasiet. Fotbollsakademin leds av kunniga och professionella lärare och tränare. Initiativtagare för den ursprungliga verksamheten är Richard Ohlqvist, nuvarande rektor på Malmö FF:s fotbollsakademi på Swedbank Stadions och Malmö FFs Staffan Tapper.

Jonna Myrebris, områdeschef Herrgården
Rosengård stadsdelsförvaltning