Kliniskt forskningscentrum vinnare av Årets Stadsbyggnadspris

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2007 11:29 CEST

Årets Stadsbyggnadspris 2007 gick till CRC, Kliniskt forskningscentrum på Universitetssjukthuset, UMAS. Byggherre är RegionFastigheter och arkitekter är Nyréns Arkitektkontor AB i Stockholm.

Priset delades ut på Stadsbyggandets dag som i år avhölls på Malmö Konsthall. Med dagens pristagare har totalt 34 priser delats ut sedan starten 1982.

Kommittén för Årets Stadsbyggnadspris hade nominerat Kliniskt forskningscentrum i klassen för Nyproduktion. I klassen för Ombyggnad & Renovering var Åhléns Varuhus nominerad. Byggherre och arkitekter är NCC Property Development AB samt Frenning & Sjögren Arkitekter AB, Göteborg. I klassen för Stadsmiljöförändringar var Temalekplatser nominerade. Utvecklare är Malmö Gatukontor och stadsmiljöavdelningen.

Årets Skyltpris gick till Lilla Kafferosteriet, där företaget själv står för utvecklingen a v skyltkonceptet. För andra året delades Årets Småhus ut. Vinnare 2007 blev småhuset på Skånegatan 23, ritat av arkitekterna Mats Blomqvist och Margareta Lindeblad. Beställare är Jörgen och Karen Panduro.

Samtliga klassvinnare erhöll Malmö stads diplom och den s k best in show – vinnaren erhöll dessutom en bronsplatta att pryda huset med.

Dagen öppnades med ett inledningsanförande av kommunalrådet Anders Rubin. Huvudanförandet med titeln Ett nytt Malmö 250 och stegen mot en ny process för
samhällsbyggnad presenterades av direktören för Färgfabriken i Stockholm Jan Åman. Dagen avslutades med sedvanlig visning av de belönade projekten.

För ytterligare information kontakta:

Göran Rosberg
sekr i kommittén för Årets Stadsbyggnadspris