Komvux till Värnhemsskolan

Värnhemsskolan blir nytt center för vuxenutbildningen. Det står klart sedan Arbetsmarknads,- gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i dag tog beslut om hur Malmös kommunala gymnasier bäst organiseras under nästa årtionde.

Beslutet innebär en stor flyttkedja för ett flertal gymnasieutbildningar. Nästa steg blir en tidsplan för de många olika flyttprocesserna. Förvaltningen fick även ett nytt uppdrag av nämnden, att senast oktober lägga fram ett förslag till hur skolförlagt Bygg- och anläggningsprogram samt Industritekniskt program ska kunna erbjudas i samverkan mellan de tekniska yrkesprogrammen, med ett effektivt utnyttjande av befintliga lokaler.

- Nu har vi fått klartecken att gå vidare. Genomförandeplanen ska vara färdig i juni och efter sommaren ska vi ha klart ett nytt organisationsbeslut, säger tf förvaltningsdirektör Ann-Sofie Nordh

Bakgrunden till beslutet är att antalet elever minskat under en rad år. Samtidigt har kommunen haft en ökande kostnad för tomma lokaler.

- Med en omflyttning får vi större ekonomisk möjlighet att bedriva pedagogisk utveckling i våra skolor, säger Ann-Sofie Nordh.

Kontakt för ytterligare information:

Ann-Sofie Nordh, tf förvaltningsdirektör: 073- 334 20 80

Fakta omorganisation:

Byggymnasiet med Bygg- och anläggningsprogrammet med tillhörande introduktionsprogram och gymnasial yrkesvuxutbildning flyttas från Byggymnasiet (Mölledalsskolan) till Norra Sorgenfri gymnasium. Samtidigt utreds hur utbildningen tillsammans med Industritekniskt program ska kunna erbjudas i samverkan mellan de tekniska yrkesprogrammen, med ett effektivt utnyttjande av befintliga lokaler.

Malmö lärlingscenter med gymnasiala lärlingsutbildningar flyttas till Norra Sorgenfri gymnasium.

Startskolan med språkintroduktion flyttas till Norra Sorgenfri gymnasium.

Norra Sorgenfri gymnasium blir en samlad skolenhet med en rektor från och med 1 januari

2018.

Barn- och fritidsprogrammet flyttas med tillhörande introduktionsprogram från Värnhemsskolan till Pauliskolan.

El- och energiprogrammet utökas med inriktningen Dator- och kommunikationsteknik.

Handels- och administrationsprogrammet med tillhörande introduktionsprogram (programinriktat individuellt val och yrkesintroduktion för enskilda elever) flyttas från Värnhemsskolan till Malmö Borgarskola.

Hotell- och turismprogrammet med tillhörande introduktionsprogram (programinriktat

Malmö Borgarskola.

Preparandutbildningen på Värnhemsskolan flyttas till Preparandutbildningen på Pauliskolan under förutsättning att den finns kvar i ny gymnasiereform 2018.

Gymnasiesärskoleprogrammen för Administration, handel och varuhantering och Hälsa,

vård och omsorg flyttas från Värnhemsskolan till Valdemarsro gymnasium.