Lyckad satsning med inkubator Coompanion Skåne – Ett stort antal deltagare har avslutat då de gått vidare till arbete, till studier och startat egna företag

Statistik från bland annat Institutet för tillväxtpolitiska studier och Konsumentverket har över tid visat att alldeles för många som startar eget företag riskerar att misslyckas. De vanligaste orsakerna var att de oftast saknade ett fungerande nätverk, tänkbara samarbetspartners och kloka rådgivare. Detta blev startskottet för ett ESF-projekt ”Inkubatorn – Kreativa Processer för eget företagande”.

Genom projektet med Coompanion Skåne i ledningen ges arbetssökande förutsättningar för att bland annat starta, driva och utveckla företag samt utveckla en organisations- och myndighetsövergripande samverkan var målet att förbättra statistiken på rätt håll.

Under inkubatorns första 15 månader har 107 personer deltagit fram till och med mars. Av dem har 23 procent startat företag, 30 procent har börjat någon form av arbete och tio procent har gått till studier. Deltagarna har varit mellan 20 - 30 år, huvudsakligen mellan 21-26 år.

– Coompanions projekt visar att det går att ge ungdomar arbete eller möjlighet att starta företag om man ger rätt stöd och möjligheter till att vidga sitt personliga nätverk, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad, gymnasie- och vuxenutbildning.

– Det ska bli spännande att se fortsättningen av det här projektet och vilka lärdomar vi skulle kunna lyfta in i vår kommunala arbetsmarknadsorganisation, säger han.

– De goda resultaten från Coompanion visar att vi är på rätt väg för att fler unga ska få chansen att komma i jobb, fortsätta sina studier eller förverkliga sin företagsdröm, säger Lari Pitkä-Kangas (MP), kommunalråd och ledamot i arbetsmarknad- och vuxenutbildningsberedningen.

– Coompanion utgör ett litet komplement av Malmöstads arbetsmarknadsinsatser för de unga arbetslösa som fundera på starta eget. Genom projektet erbjuds ungdomar möjligheter att få testa sina idéer och bygga ett nätverk som man oftast sakna. Det ska bli spännande att fortsättningsvis ta del av deras verksamhet genom den löpande uppföljning som arbetsmarknadsberedningen gör säger Morgan Svensson (V), ledamot i arbetsmarknadsberedningen.

Kontaktpersoner:

Andreas Schönström, 0709-11 68 97