Lyckad satsning på möten mellan ungdomar och personal i uniformsyrken

Lyckad satsning på möten mellan ungdomar och personal i uniformsyrken

Tredje omgången av MBU – Människan bakom uniformen – är nu slut. Satsningen går ut på att öka förståelsen mellan ungdomar och anställda i uniformsyrken. Måndagen den 19 maj är det avslutning för dem som deltagit.

- Jag har lärt mig att människan bakom uniformen är människor som oss, säger Osman Mohammed, en av ungdomarna som varit med i MBU. Det är viktigt att lära sig hur till exempel polis och ambulans funkar och hur de arbetar.

MBU är ett samarbete mellan individ- och familjeomsorgen i Stadsområdesförvaltning Söder, Polisområde Malmö, Räddningstjänsten Syd, Nobina, Falck Ambulans och GdR Security Group.

- Målet är att komma närmare varandra som individer och att skala av lager av okunskap och otrygghet, säger SSP-samordnare Cindhy Cronjezon. Vi vill ha en öppen dialog och visa att under uniformen finns det en helt vanlig människa, med samma behov och önskningar som andra. Projektet fungerar som ett tillfälle där man kan så ett frö hos ungdomarna att själva ska söka sig till polisyrket, räddningstjänsten eller någon annan samhällsstödjande funktion någon gång i framtiden.

Välkomna på avslutning!

Måndagen den 19 maj kl. 18.00-19.00 på Arena 305, Lönngatan 30.

Då finns det möjlighet att träffa både ungdomar och personal som deltagit.

Kontaktperson:

Cindhy Cronjezon, SSP-samordnare, cindhy.cronjezon@malmo.se, 0701-42 30 53.

Utsänt av:

Katja Ligneman, kommunikatör, 0766-23 56 44.