Malmö – den växande mötesstaden

Den långsiktiga bearbetningen av kongresser och stora företagsmöten som bedrivs av Malmö Convention Bureau i nära samarbete med intressenterna från Malmös besöksnäring, börjar nu visa resultat. Malmö Convention Bureau kan presentera en kraftig ökning av bekräftade gästnätter till
stadens hotell från 23 000 år 2010 till 62 000 år 2011, en ökning på 170 %. Detta avser hotellbeläggningen för de möten som är planerade till Malmö fr.o.m. 2011 och framåt.
 - Malmö har en stor potential att bli en av Europas bästa kongresstäder. Närheten till två flygplatser och den kompakta stadskärnan, kombinerat med framgångsrik forskning och världskända företag, gör att vi har möjlighet att locka många nya kongresser till Malmö säger Johan Hermansson, Turistdirektör, Malmö stad.

De genomförda kongresserna under 2011 visade sig vara lukrativa för staden.
Totalt genomfördes 42 större kongresser i Malmö, som tillsammans genererade ca 25 000 gästnätter till stadens hotell. Utifrån den spenderingsnyckel som Malmö Convention Bureau tillämpar kan man räkna med att dessa genererat en ekonomisk omsättning på ca 75 miljoner kronor.

- Kongresser är en viktig inkomstkälla för besöksnäringen i Malmö. De ger inte bara beläggning till mötesfaciliteter och hotell utan skapar även positiva effekter för t.ex. handel, restaurang, transport samt övrigt besöksnäringsverksamhet säger Marie Louise Alderlid, VD för Destinationssamverkan Malmö AB.

• Fakta om Mötesåret 2011
    Malmö Convention Bureau hanterade totalt 99 möten med potential att förläggas i Malmö
    under perioden 2011-2016.
  • 60 % är internationella möten
  • 31 % är möten med fler än 500 deltagare
  • Totalt genererade Malmö Convention Bureaus mötesbearbetning 29 000 mötesdeltagare besöker Malmö och genomför ca 62 000 övernattningar. (detta avser möten som kommer till Malmö mellan perioden 2011-2016)

För närmare information kontakta:
Sofie Tervaniemi, Projektledare Malmö Convention Bureau, tel. 0709 34 22 28
Marie Louise Alderlid, VD Destinationssamverkan Malmö, tel. 0734 10 04 41

Mötesrapporten 2011 finns i sin helhet på http://www.malmotown.com/sv/press/statistics/test
*Malmö Convention Bureau är besöksnäringen i Malmö och Malmö stads organisation för kongresser och konferenser. Malmö Convention Bureau har som uppdrag att marknadsföra Malmö som mötesdestination. Malmö Convention Bureau ger kunden kostnadsfri rådgivning och hjälp med att planera möten i Malmö.