Malmö flaggar för danska besökare

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 09:48 CEST

Malmö är öppet när du är ledig. Det är huvudbudskapet i en kampanj, som ska få fler danskar att upptäcka Malmö som shoppingstad. På skärtorsdag är det helgdag i Danmark. Fri parkering, en fördelaktig valutakurs och generösa öppettider ska locka danska besökare till Malmö. För att hälsa besökarna extra välkomna flaggar Malmö med danska flaggan i city.

Vid tre till fällen i vår, den 13/4, 12/5 och 5/6 har danskarna helgdag när vi i Sverige arbetar som vanligt. Det är utgångspunkten för en kampanj som Malmö Turism, Öresundsbron, Visit Sweden och Malmö Citysamverkan tillsammans med de stora varuhusen i city genomför i Danmark under våren. Huvudbudskapet i kampanjen är att Malmö är öppet när du är ledig. Avsikten är att visa de möjligheter som finns för bra shopping i Malmö.

Genom kampanjen får danskarna på olika sätt information om Malmö som shoppingstad. Inför varje hel gdag införs helsidesannonser i de största dagstidningarna i Köpenhamnsområdet och på Själland. Bannerannonser kommer att synas på Köpenhamns största cityguide på nätet och på kampanjsajten www.visitsweden.com kan besökaren ta del av erbjudanden, tävlingar, shoppingklubb med mera. Dessutom får närmare 38 000 danskar information och erbjudanden via nyhetsbrev som Öresundsbron, Visit Sweden och Malmö Turism regelbundet skickar ut till sina kunder.

– Det här är den största kampanj vi någon
sin gjort på den danska marknaden. Att så många aktörer gått samman i en gemensam insats för att få fler danska besökare till Malmö är oerhört positivt. Det här är ett bra exempel på hur Malmö Turism arbetar i samverkan med besöksnäringen, säger Katarina Olsson, projektledare Malmö Turism.

Som morot inför påskhelgen bjuder Parkering Malmö under skärtorsdagen på fri parkering för alla danskregistrerade bilar i parkeringshuset Anna och Citygaraget. Och vid Öresundsbron, på Stortorget och Lill a torg kommer den danska flaggan att svaja, för att hälsa de danska besökarna extra välkomna till Malmö.

För närmare information kontakta:
Katarina Olsson, projektledare Malmö Turism, tel 040-34 22 03 eller 0709-34 22 03

Samarbetspartners i kampanjen är: Malmö Turism, Öresundsbron, Visit Sweden, Malmö Citysamverkan, Triangelns och Caroli köpcentra, Hansa, Storgatan, Baltzar City, Åhléns, Formargruppen, Parkering Malmö, Mayfair Hotel, Hotel Mäster Johan och Ibis Hotel.