Malmö moget för världsartister

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 13:21 CET

En av vår tids främsta popartister Sir Elton John spelar på Malmö stadion den 20 juni nästa år. Ett stort publiktryck för evenemang i regionen gör att arrangörer som EMA Telstar och Kulturbolaget satsar på Malmö som enda spelplats i Sverige för konserten. Evenemanget innebär ett lyft för Malmö som konsertstad.

Den brittiska superstjärnan, pianisten, låtskrivaren och sångaren Sir Elt on John och hans band kommer till Malmö för en enda spelning i Sverige nästa år. Konserten är på Malmö Stadion den 20 juni och biljetterna släpps den 16 november.

- Att arrangörer som EMA Telstar och Kulturbolaget väljer Malmö för en världsartist som Elton John, visar att det finns en stor publik och ett stort tryck för denna typ av evenemang i regionen, säger Lars Carmén, turistdirektör i Malmö.

- Detta evenemang är ett lyft för Malmö som konsertstad, fortsätter Lars Carmén.

Biljette
rna kostar 495 – 750 kronor + serviceavgift. Samtliga platser är sittande. Biljetterna säljs via Ticnet tel 0771-70 70 70, www.ticnet.se, ATG-ombud och Malmö Stadion tel 040-34 26 81.

För närmare information om konserten besök www.eltonjohn.com eller www.ema.se

Destinationssamverkan ska ge fler evenemang
Sedan några år tillbaka pågår diskussioner mellan Malmö stad och besöksnäringen i Malmö om ett formaliserat samarbete för att få hit fler publika evenemang och kongresser till Malmö. Ett förslag till affärsplan för destinationssamverkan har i år tagits fram av en arbetsgrupp bestående av representanter från Malmö stads MINT-grupp och aktörer inom besöksnäringen. Affärsplanen kommer att presenteras under en sammankomst med nätverket Mötesplats Malmö* den 14 november. Förhoppningen är att ett bolag för destinationssamarbete ska bildas under nästa år.

För närmare information om destinationssamarbete kontakta:
Lars Carmén, turistdirektör, tel 0709-34 22 01

* Den 3 mars 2
004 antog Kommunstyrelsen en marknadsplan för Mötesplats Malmö. I marknadsplanen beskrivs hur Malmö ska utvecklas som en upplevelserik stad med ett attraktivt utbud av olika evenemang, men även som konferens- och kongresstad. Nätverket Mötesplats Malmö består av representanter inom Malmö stad och besöksnäringen. Nätverket träffas några gånger om året och är ett forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte.