Malmö stad återanvänder – bra för både miljö och plånbok

Malmö stad återanvänder – bra för både miljö och plånbok

Den 6 maj blir succéverksamheterna förmedlingstjänsten Malvin och Malmö stads tjänstecyklar sambos och flyttar in i Facklan på Lantmannagatan. Lokalerna har i ett unikt samarbete med Byggmästar’n i Skåne renoverats med återvunnet byggmaterial och inretts enbart med begagnade möbler.

Malvin och Tjänstecyklar är två framgångsrika verksamheter som hjälper Malmö stads medarbetare att göra miljövänligare val och dessutom underlättar vardagen med en bra och lättillgänglig service.

- Jag tror vi alla är överens om att de miljoner vi kan spara på onödiga inköp och lagerutrymme kommer till bättre nytta i klassrummet eller på vårdboendet. Därför måste det också vara lätt att göra rätt som anställd, oavsett om du cyklar i tjänsten eller om du inreder det nya kontoret.  Med Malvin och Tjänstecyklar slår vi ett slag för minskat klimatavtryck och hållbar konsumtion, säger Lari Pitkä-Kangas (MP), kommunalråd.

Malmö stad har enligt en kvalificerad gissning sparat cirka 200 – 250 000 kronor på att använda sig av återvunnet byggmateriel, som kakel och tegel, från Återbyggdepån istället för att köpa in nya grejer. Även en spiraltrappa som serviceförvaltningen haft på Henrik Smithsgatan har kommit till återanvändning.

- Vi hoppas verkligen på att kunna inspirera andra kommuner till att göra detsamma. Det blir både billigare och är bättre för miljön att slippa producera så mycket nytt när man kan ta det man har, säger Johan Larsson, ordförande i servicenämnden.

Under renoveringen av Facklan upptäckte man att det återanvända materialet stimulerade kreativiteten. Golvet i till exempel Tjänstecyklars lokaler består av gammalt fasadtegel och om man blandar gammalt och nytt så blir resultatet mer personligt.

- Vi har haft ett väldigt bra samarbete med Byggmästar’n som har haft hand om renoveringen
och varit med på noterna om att vi i största möjliga mån vill använda oss av restpartier. Och vi har gjort ytterligare besparingar genom att ge Jobb Malmö uppdraget att slipa golv och måla väggar, säger Lars Nihlberg, byggförvaltare på Serviceförvaltningen.

Välkommen på invigning den 6 maj!

Program:

8.00-15.00 öppet hus, Facklan, Lantmannagatan 41

Invigningstal:

Andreas Schönström, kommunalråd (S)

Milan Obradovic, kommunalråd (S)

Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd (MP)

Fakta:

Malvin: En förmedlingstjänst som kan beskrivas som ett ”internt blocket” där Malmö stads stadsområden/förvaltningar kostnadsfritt kan förmedla möbler, böcker, hjälpmedel och annan utrustning mellan Malmö stads förvaltningar.

Tjänstecyklar: Här kan medarbetare inom Malmö stad leasa cyklar för att förflytta sig under tjänsten. 1200 cyklar finns till förfogande och ytterligare 200 är beställda. Full service ingår.

Återbyggdepån: Är en återvinnigsanläggning som är ett samarbetsprojekt mellan Malmö stad och Sysav.

För mer information kontakta:

Lari Pitkä-Kangas (MP), kommunalråd, Malmö stad, tel: 0734-264481

Johan Larsson (MP), ordf. servicenämnden, Malmö stad, tel:  070-6699741

Lars Nihlberg, byggförvaltare, serviceförvaltningen, Malmö stad, tel: 0721-87 80 97