Malmö stad del i yttrandefrihetsscenen på årets bokmässa

På årets Bokmässa står temat yttrandefrihet i fokus och Malmö stad är en av arrangörerna bakom Yttrandefrihetsscenen. Malmö stads fristadsförfattare, Jude Dibia, lanserar sin första roman på svenska Att gå med sina skuggor och den prisbelönta journalisten och även tidigare fristadsförfattare Parvin Ardalan, lanserar historieprojektet Women making HERstory på engelska och svenska.

Malmö stad spelar en viktig roll i årets tema då staden tillsammans med Kulturrådet stödjer Yttrandefrihetsscenen som arrangeras av huvudparterna Svenska PEN, ICORN (The International Cities of Refuge Network), Göteborgs universitet och Scholars at Risk-Sverige.

- Yttrandefrihet är en grundpelare för demokratin där människor ska vara fria att tänka och tycka utan att riskera sina liv. Malmö stad har sedan 2010 engagerat sig i frågan genom att ge fristad åt förföljda och censurerade författare, journalister och musiker från olika delar av världen. Att delta på Bokmässan är ett sätt för Malmö visa upp sig som den internationella och dynamiska kulturstaden som den faktiskt är idag, säger Elisabeth Lundgren, kulturdirektör för Malmö stad.

Malmö stad har gett fristad åt Parvin Ardalan, iranska journalist och kvinnorättsaktivist (2010-2012), Naeimeh Doostdar, iransk poet och författare (2012-2014), den egyptiske musikern Ramy Essam (2014-2016) och den nigerianske författaren Jude Dibia (2015-2017).

Programpunkter på Yttrandefrihetscenen som Malmö stad är med och arrangerar:

Lansering av boken Att gå med sina skuggor på svenska av fristadsförfattaren Jude Dibia.
Torsdagen den 22 september, kl 17.00-17.20
Samtalet leds av Kristofer Folkhammar tillsammans Jude Dibia. Språk: engelska
Arrangör: Malmö stad och ICORN

Mingel i anslutning till lanseringen av boken Att gå med sina skuggor.
Torsdagen den 22 september, kl 17.30-18.00Malmö stad bjuder in till mingel för att uppmärksamma Yttrandefrihetscenens program och fristadsprogrammet.
Deltar: Elisabeth Lundgren, kulturdirektör, Malmö stad.
Helge Lunde, direktör för ICORN.
Språk: svenska
Arrangör: Malmö stad och ICORN

Women Making HERstory
Fredagen den 23 sept, kl 17.00-17.20Lanseringen av boken Women Making HERstory på engelska och svenska, ett historieprojekt lett av Parvin Ardalan, tidigare fristadsförfattare i Malmö.
Samtal mellan Elisabeth Lundgren, kulturdirektör för Malmö stad och Parvin Ardalan.
Språk: engelska
Arrangör: Malmö stad, ICORN och Feminist Dialog

My power is the people
Lördagen den 24 september, 12.00-12.20Kulturanalytikern Ulrika Lind har följt Malmö stads förste fristadsmusikern Ramy Essam under ett år och arbetet resulterade i rapporten My power is my people.
Deltar: Fredrik Elg, utvecklingschef på kulturförvaltningen Malmö stad och Kerstin Brunnberg, tidigare vd för Sveriges radio och ordförande för Kulturrådet fram til 2014.
Språk: svenska
Arrangör: Fristad Malmö och ICORN

För kommentarer:

Elisabeth Lundgren, Kulturdirektör, 0766-34 29 27, elisabeth.lundgren@malmo.se

Fredrik Elg, internationell samordnare och projektledare på Kulturförvaltningen, 0704 34 48 51, fredrik.elg@malmo.se

För ytterligare information:

Dick Fredholm, Kommunikationschef på Kulturförvaltningen, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se