​Malmö stad uppmärksammar internationella dagen för avskaffade av våld mot kvinnor

Tisdagen den 25 november uppmärksammar Malmö stad tillsammans med Studentkåren Malmö den internationella dagen för avskaffande av våld mot kvinnor. Dagen arrangeras i samarbete med Malmö Högskolas Feministiska Förening, ATIM kvinno- och tjejjour och Kvinnorättsförbundet. Martina Skrak (V), jämställdhetskommunalråd, deltar under eftermiddagens seminarier på Malmö högskola.

Syftet med dagen är att genom en utställning och olika föreläsningar sprida kunskap kring våld. Under eftermiddagen kommer det bland annat att ges inblick i rättsläkarnas vardag, Kriminalvårdens arbete med personer som använder våld, Malmö stads insatser vid våld i nära relationer, initiativet Huskurage som engagerar grannar vid misstanke av våld, Studenthälsans verksamhet och FATTA-rörelsens kamp mot sexuellt våld. I samband med dagen visar klassen ES12F från Malmö Latin gymnasieskola fotoutställningen ”HOPP”.

Martina Skrak talar även på Triangeln kl. 18.30 under kvällens ljusmanifestation mot våld mot kvinnor. Manifestationen anordnas av bland andra UNWOMEN lokalförening Malmö, Malmö Jämställdhetsbyrå, IOGT-NTO och ABF. Manifestationen kräver nolltolerans mot våld mot kvinnor och uppmärksammar det som görs i Malmö och internationellt. Under kvällen uppträder Ladyfestkören Malmö, Röster utan Gränser och Malmö feministiska kör.

– Våld mot kvinnor är den värsta konsekvensen av ett ojämställt samhälle. I Malmö jobbar vi brett med kvinnofrid och med jämställdhet för att omfördela makt och resurser, för frågorna hänger ihop. Jämställdhet ökar kvinnors möjligheter att lämna destruktiva relationer och det ökar möjligheterna att arbeta förebyggande mot våldet. I dag är det viktigt att lyfta frågan om mäns våld mot kvinnor och synliggöra problemet, men också för att visa att vi inte ger upp, säger Martina Skrak (V), jämställdhetskommunalråd.

För mer info, kontakta:

Martina Skrak, 0708-16 17 09

Hanna Gedin, presskontakt, 0709-84 56 61

Praktisk information:

Seminarium Malmö högskola:

Orkanen, Malmö högskola (entréplan)
Tisdagen den 25 november, kl.14.00–18.00

Ljusmanifestation: