Malmö stad uppmärksammar Världsdagen för psykisk hälsa den 10 oktober

Malmö stad uppmärksammar Världsdagen för psykisk hälsa den 10 oktober

För femte året i rad uppmärksammas Världsdagen för psykisk hälsa i Malmö. Temat för dagen är i år friskvård och sysselsättning. Vi kommer att belysa detta ur olika perspektiv, som brukare, anhörig, och professionell.

-  Nästan alla kommer på ett eller annat sätt i kontakt med frågor som rör den psykiska hälsan. Därför är den här dagen viktig. Den bidrar till att öka medvetenheten hos malmöborna om betydelsen av öppenhet och av att motverka fördomar, säger Carina Lindkvist, Malmö stads psykiatrisamordnare.

Kom och lyssna, fråga och tyck till! Vi inleder med att gå i samlad trupp från S:t Gertrud kl. 15.30 till Gustav Adolfs Torg. Alla hälsas varmt välkomna att delta!

Tid: torsdagen den 10 oktober kl. 16-19
Plats: Gustav Adolfs torg

15.30 Samling vid S:t Gertrud. I samlad trupp tågar vi till Gustav Adolfs torg.

16.00 Kort presentation av dagens program.

16.10 Inledning av Carina Nilsson, kommunalråd (S).

16.20 Underhållning.

16.30 Sysselsättning. Presentation av ett projekt om arbete och sysselsättning samt vikten av samverkan. Presentation av två nystartade sociala företag.

17.00 Teaterföreställning.

17.30 Kultur och friskvård på recept.

18.00 Teaterföreställning.

18.10 Att underlätta i vardagen. Hjälpmedel som hjälper.

18.40 Sammanfattning av dagen.

18.50 Underhållning.

Avslut kl. 19.00

För mer information, kontakta:

Carina Lindkvist, psyikiatrisamordnare, Malmö stad, tel: 070-347 40 83
Lisa Janzon, kommunikatör, tel: 073-434 70 61

Fakta/
Världsdagen i Malmö arrangeras av Lokalt forum i Malmö, som är ett nätverk av patient-, brukar- och anhörigföreningar med stöd av Malmö stad. Lokalt forum ingår i Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH).

Världsdagen infaller den 10 oktober varje år. Den instiftades av "World Federation for Mental Health" 1992 och är till för att skapa större medvetenhet och förståelse för psykisk hälsa och ohälsa.