Malmö stadion

Malmö stadion: från VM-arena till rivningsobjekt?

I år fyller Malmö stadion 60 år, ett landmärke som kommit att bli en symbol för både idrott och starka känslor. En epok med oskrivet slut som Malmö stadsarkiv nu uppmärksammar med en utställning.

Den 18 december är det vernissage för Stadsarkivets nya utställning Malmö stadion: från VM-arena till rivningsobjekt? Utställningen gör flera nedslag i stadions 60-åriga historia.

– Utställningen väver samman berättelser från svunna tider med fotografier, föremål och arkivhandlingar. Bland annat kommer Carl Lewis löparskor att visas upp, säger Josef Gersner, arkivarie på Malmö stadsarkiv.

På invigningskvällen blir det dessutom föredrag med MFF-legendaren Lena Videkull på ämnet Damfotboll: En framgångssaga? Under de 60 år Malmö stadion har varit centrum för Malmös idrottsliv har damfotbollen vuxit från tanke till verklighet. Första gången ett damlandslag beträdde stadions gräsmatta, under fotbolls-EM 1990, resulterade det i en 1-1 match mot Italien. Med i laget var bland andra Lena Videkull. Under denna kväll delar hon med sig av minnen och tankar kring ett fotbollsliv som sträcker sig över fyra decennier.

Malmö stadion kan betraktas som ett monument över idrottens segertåg under 1900-talets första hälft. I slutet av 1800-talet var idrott en syssla för ett begränsat antal priviligierade eldsjälar, och betraktad med skepsis av många. Men under 1930- och 40-talen förändrades synen på idrotten: idrottsrörelsen växte och blev en del av det moderna folkhemssverige.

När Stadion invigdes 1958 var 8 886 föreningar anslutna till Riksidrottsförbundet och den moderna tävlingsidrotten ett faktum. Antalet utövare hade ökat explosionsartat och så även åskådarna.

– Det är i ljuset av denna framgångssaga som vi vill berätta om Malmö stadions tillkomst och historia. I 60 år har nu stadion tjänat Malmö och varit en plats för idrott och starka känslor säger Linus Sollin, arkivpedagog på Malmö stadsarkiv.

Utställningen pågår fram till och med den 28 februari. Föredraget med Lena Videkull sker i samarbete med Supporterhuset.

---------------------------------------------------------------------

Vernissage: Malmö stadion: från VM-arena till rivningsobjekt?
18 december klockan 14.00
Plats: Malmö stadsarkivet, Bergsgatan 20

Föredrag: Damfotboll: En framgångssaga?
18 december klockan 18.30
Plats: Malmö stadsarkivet, Bergsgatan 20

---------------------------------------------------------------------

Kontakt:

Linus Sollin, arkivpedagog Malmö stadsarkiv, 0729-866243, linus.sollin@malmo.se

David Levin, kommunikatör kulturförvaltningen, 0766-297651, david.levin@malmo.se